VW 3007 Motoryzacja
Foto: Agnieszka Orsa

Volkswagen Touareg 3.0 TDI – przestrzeń, moc i komfort

Przyjemnie jest prowadzić auto, które na liczniku przebiegu nie ma jeszcze pierwszych stu kilometrów. Mieliśmy to szczęście dzięki uprzejmości koszalińskiego dealera marki Volkswagen, czyli firmy Krotoski-Cichy. Był to pierwszy sprowadzony do Koszalina egzemplarz trzeciej generacji modelu Touareg z 286-konnym silnikiem i w najbogatszej wersji wyposażenia.

 

Nowy Volkswagen Touareg jest najwyżej obecnie pozycjonowanym modelem niemieckiej firmy, luksusowym SUV-em, który na pokładzie ma wszystkie najnowsze technologie w zakresie bezpieczeństwa, systemów wspomagania kierowcy i łączności.

Ich lista jest długa, więc odnotujemy tylko wybrane elementy, ale najpierw podzielimy się pierwszym wrażeniem z jazdy. Można je skwitować krótko: czysta przyjemność. Auto waży prawie dwie tony, więc do jego „pociągnięcia” potrzeba sporo mocy. Silnik 286 KM świetnie sobie z tym radzi. Ba, gwarantuje takie przyspieszenie, że nie będzie przesadą stwierdzenie, że wgniata ono w fotel. Generalnie jest to samochód do szybkiej jazdy, co w polskich warunkach wymaga od kierowcy ogromnej uważności, by niechcący nie stracić prawa jazdy, bo nietrudno nie zauważyć, kiedy przekraczamy dopuszczalne 90 czy 120 km/h.

W porównaniu do poprzednika Touareg nieco urósł – jest nieco szerszy i dłuższy o 7,7 cm od poprzedniej generacji. Dzięki temu nie tylko poprawiły się proporcje, co wpłynęło na wygląd pojazdu, ale zwiększyło się również wnętrze oraz pojemność bagażnika (obecnie wynosi ona aż 810 litrów wobec 697 litrów; mowa o konfiguracji z podniesionym oparciem kanapy).

Co ciekawe, mimo większych wymiarów, niemieckim inżynierom udało się obniżyć masę samochodu. Dzięki zastosowaniu aluminium i wysokowytrzymałej stali, masa Touarega spadła przeciętnie aż o 106 kg.

Najważniejszą nowością we wnętrzu Touarega jest tak zwany Innovision Cockpit, czyli system obsługi funkcji auta oopsrty o wielki dotykowy ekran. Główny wyświetlacz ma 15 cali, a przed kierowcą może znaleźć się jeszcze drugi, 12-calowy, zastępujący tradycyjne zegary.

Jak przystało na nowy okręt flagowy marki Volkswagen, Touareg jest naszpikowany najnowszymi rozwiązaniami. Z ważniejszych warto wymienić reflektory „IQ.Light”, czyli jeszcze bardziej zaawansowane Matrix LED-y. Jeden reflektor składa się aż ze 128 diod, które dostosowują swoją pracę do warunków jazdy. System na bieżąco analizuje dane z przedniej kamery, nawigacji GPS i kilku innych miejsc i dzięki temu modyfikuje strumień światła. IQ.Light inaczej świecą na autostradzie, inaczej na drodze podmiejskiej, w czasie złej pogody, podczas wyprzedzania, bardzo szybkiej jazdy czy w terenie.

Kierowca Touarega będzie miał także do dyspozycji całą masę asystentów jazdy. Jednym z najważniejszych jest Night Vision. Gadżet tego typu po raz pierwszy pojawił się w Volkswagenie. Oprócz pokazywania obrazu z kamery noktowizyjnej na wyświetlaczu „zastępującym” zegary, system dodatkowo oznaczy wykrytych pieszych lub zwierzęta (na czerwono lub zielono, w zależności od stopnia zagrożenia zderzeniem), a reflektory IQ.Light dodatkowo doświetlą „niespodziewanego gościa”.

Volkswagen nie zapomina, że Touareg jest często wybierany przez osoby, które używają go do holowania przyczepy. Dlatego nowy model może uciągnąć na haku nawet 3,5 tony! Kierowcy w manewrowaniu pomoże kolejna generacja systemu Trailer Assist, który nie tylko podpowiada kierowcy, jak kręcić kierownicą, by zaparkować z przyczepą, ale i sam wykona korekty.

Ogromne wrażenie robi mapa nawigacji, która wygląda jak widok z kamery drona lecącego za pojazdem. Jej jakość wprost zdumiewa. Dzięki nawigacji asystent wydajności podpowiada, kiedy odpuścić pedał gazu, a adaptacyjny tempomat sam reguluje prędkość, dostosowując ją do lokalnych ograniczeń i przepisów.

Efekt jest taki, że podczas podróży hamować trzeba tylko na skrzyżowaniach, a wciskanie pedału przyspieszenia będzie wymagane jedynie podczas ruszania ze skrzyżowania.

Bezbłędnie działa asystent pasa ruchu, oczywiście jeśli linie na drodze są widoczne. Asystent jazdy w korku odciąża kierowcę przy powolnej jeździe, choć działa aż do prędkości 60 km/h. Nowością Touarega jest system ostrzegania o ruchu poprzecznym z przodu. Duża maska może ograniczać widoczność na zabudowanych i zapełnionych skrzyżowaniach, co oczywiście stanowi spory problem. Nie w tym aucie.

 

Salon VW: Koszalin

ulica Gnieźnieńska 24B, tel. 94 346 83 12

 

Volkswagen Touareg 3.0 TDI

Silnik – 2967 cm3, V6, diesel
Moc – 286 KM
Moment obrotowy – 600 Nm
Skrzynia biegów – 8-biegowy automat, napęd 4×4
Prędkość maksymalna – 238 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h – 6,1 s
Średnie zużycie paliwa – 6,9 l/100 km (producent)
Masa własna – 1995 kg
Średnica zawracania -12,2 m
Promień skrętu – 6,1 m
Długość – 4878 mm
Szerokość -1984 mm
Szerokość z lusterkami bocznymi – 2193 mm
Wysokość – 1717 mm
Wysokość przy otwartej klapie bagażnika – 2131 mm
Rozstaw osi – 2904 mm
Prześwit – 300 mm