Nigdy dotychczas nie zdarzyło się, by miesięcznik „Prestiż Magazyn Koszaliński” trafiał do rąk czytelników równo z premierą rynkową testowanego modelu samochodu. Mamy przyjemność przedstawić Państwu nowość Forda z segmentu crossover – model EcoSport, a jednocześnie zaprosić do weryfikacji przedstawionych tutaj naszych opinii z własnymi odczuciami podczas odbywających w dniach 16-17 marca br. Dni Otwartych w salonie Bemo Motors w Starych Bielicach pod Koszalinem.
EcoSport jest na polskim rynku nowością. W pierwotnej wersji dostępny był wcześniej w paru europejskich krajach, ale przeszedł znaczącą przemianę, by zapukać do kolejnych. Obecna odnowiona wersja wjeżdża właśnie również do salonów Forda w Polsce.
W dniach 16-17 marca br. Dni Otwarte i premiera modelu Ford EcoSport w salonie firmy Bemo Motors w Starych Bielicach.
Zewnętrznie EcoSport mocno upodobnił się do Fiesty i Edge`a, które już Państwu w „Prestiżu” prezentowaliśmy (m.in. podobne klosze lamp, charakterystyczny kształt osłony chłodnicy). Model EcoSport obecnej generacji dostępny jest również w usportowionej wersji ST-Line i właśnie taką przetestowaliśmy na koszalińskich ulicach i podkoszalińskich drogach.
Przejdźmy więc do podsumowania wrażeń z jazdy. Pierwsza obserwacja: zadowoleni będą ci, którzy lubią wygodnie wsiadać do samochodu i prowadzić go w pozycji siedzącej a nie półleżącej, jak jest w przypadku niektórych sedanów. Chodzi zresztą nie tylko o kwestię wygody. Równie ważna jest doskonała widoczność, co w przypadku auta zaprogramowanego raczej jako miejskie, ma ogromne znaczenie.
Jednym z elementów ćwiczonych na kursach prawa jazdy jest ruszanie pod górę. Dla wielu przyszłych kierowców duże wyzwanie, wymagające skoordynowania ruchów nóg z obsługą hamulca ręcznego. Już od jakiegoś czasu stosowane są jednak w autach rozwiązania ułatwiające ruszanie z miejsca na wzniesieniach. Dotąd jednak spotkać je można było raczej w pojazdach z wyższej półki. Tymczasem Ford EcoSport zapewnia ten komfort. Ruszamy nim pod górkę bez stresu, bo odpowiednie rozwiązanie zapewnia, że samochód nie stoczy się w dół pod wpływem swego ciężaru.
Jeśli jesteśmy przy prowadzeniu, trzeba położyć akcent jeszcze na parę rzeczy. Wygodny jest tempomat, pozwalający ustawić określoną prędkość (np. dopuszczalną na danym obszarze). Obsługa wszelkich przycisków jest dostępna bez odrywania rąk od kierownicy. Duży wyświetlacz z ekranem o wysokiej rozdzielczości pokazuje wszelkie potrzebne kierowcy dane, ale służy również do intuicyjnego ustawania parametrów – nawigacji, multimediów, zestawu telefonicznego.
Przy swych niedużych rozmiarach Ford EcoSport zapewnia komfort przewożenia bagaży czy zakupów. Poziom dolnej półki można w bagażniku regulować, uzyskując w razie potrzeby trochę więcej miejsca. Można oczywiście zdjąć górną półkę i uzyskać możliwość przewożenia jeszcze większych ładunków. W przypadku konieczności przewiezienia naprawdę dużych przedmiotów również nie jesteśmy bez szans, bo tylne fotele składają się całkowicie na płasko, równo z poziomem bagażnika, co powoduje, że ułożenie bagażu staje się wygodniejsze.
Wyróżnikiem bagażnika Forda Ecosport jest to, że klapa tylna uchyla się na bok a nie do góry. Rozwiązanie może mieć swoich zwolenników i przeciwników, ale nie ulega wątpliwości, że operowanie przy załadunku jest w tym przypadku – zwłaszcza dla osób wysokich i bardzo wysokich – zwyczajnie łatwiejsze.
Zastosowany w samochodzie (w wersji z silnikiem dieslowskim) inteligentny system napędu na 4 koła gwarantuje zachowanie pełnej przyczepności kół nawet w zmieniających się warunkach drogowych. Nazywany jest inteligentnym, bo w setnych ułamkach sekundy rozpoznaje zmienione parametry jazdy i włącza się, by zapewnić stabilność toru jazdy . Rzecz bardzo przydatna przy pokonywaniu zdradzieckich kałuż czy odcinków jezdni z miejscowym oblodzeniem, które w naszym klimacie nie jest rzadkością.
Niebagatelną dla bezpieczeństwa sprawą jest system wykrywania martwego pola w lusterkach bocznych, dzięki któremu kierowcy nie zaskoczy niezauważony zrównujący się z jego autem inny pojazd. Bez niego wykonanie manewru – na przykład zmiany pasa ruchu – może prowadzić do kolizji nawet w sytuacji, kiedy kierujący jest uważny i skupiony. Po prostu w zwykłych lusterkach w decydującym momencie przez chwilę nie dostrzegamy kogoś jadącego obok.
Pod maską znajdziemy 3-cylindrowy silnik benzynowy EcoBoost w trzech wariantach mocy: 100, 125 i 140 KM. Oprócz tego będą dostępne silniki wysokoprężne: 1.5 TDCi o mocy 100 KM oraz zupełnie nowy EcoBlue, o tej samej pojemności i mocy 100 KM. Wszystkie jednostki wykorzystują sześciobiegową mechaniczną skrzynię biegów. Wersje napędzane silnikami benzynowymi są dostępne z napędem na przednią oś, ale najmocniejszy diesel będzie wyposażony w napęd AWD.
Kogo można wyobrazić sobie jako typowego użytkownika Forda EcoSport? Stawiałbym w pierwszej kolejności na panie, które znajdą w nim połączenie niebanalnego wyglądu z wygodą i ekonomicznością. To auto dobre do codziennego użytku – zwinne, łatwe w prowadzeniu, zużywające stosunkowo niewiele paliwa. Jednolitrowa pojemność silnika skutkuje również tym, że opcje ubezpieczeniowe są przystępne. I na koniec: będą Państwo pozytywnie zaskoczeni cenami, jakich oczekuje Ford za to model EcoSport. Warto to sprawdzić samodzielnie podczas Dni Otwartych (16-17 marca br.) lub umawiając się w salonie Bemo Motors w innym terminie.
BEMO MOTORS, sprzedaż i serwis marki FORD, Stare Bielice 117D, telefon 94 3 400 400; www.bemo-motors.pl
Na europejskim rynku segment pojazdów kategorii SUV i crossover rośnie najszybciej. Liczba ich rejestracji zwiększa się w tempie 20 procent licząc rok do roku, stanowiąc już ponad jedną czwartą wszystkich rejestracji nowych aut osobowych. W 2017 roku sprzedaż modeli SUV Forda w Europie wzrosła o ponad 30 procent.
Dane techniczne
Silnik: 1.0 EcoBoost MT (125 KM)
Typ silnika: benzyna, 3 cylindry
Pojemność silnika: 999 cm3
Moc silnika: 125 KM
Obroty maksymalnej mocy: do 6 000 obr./min
Maksymalny moment obrotowy: 170 Nm
Typ zasilania: bezpośredni wtrysk
Prędkość maksymalna: 180 km/h
Przyspieszenie (0-100 km/h): 12.7 s
Pojemność zbiornika paliwa: 52 l
Zużycie paliwa w mieście na 100 km: 6.6 l
Zużycie paliwa poza miastem na 100 km: 4.7 l
Zużycie paliwa w cyklu mieszanym na 100 km: 5.3 l
Średnica zawracania: 10.6m
Nadwozie: cossover, pięciodrzwiowy
Długość: 4241 mm
Szerokość: 1765 mm
Wysokość: 1696 mm
Rozstaw osi: 2521 mm
Rozstaw kół: 1519 mm przód, 1524 mm tył
Masa własna: 1297 kg
Prześwit: 200 mm
Masa całkowita: 1700 kg
Minimalna pojemność bagażnika: 362 l
Maksymalna pojemność bagażnika: 705 l
Ładowność: 456 kg