large 2016 Toyota CHR 12T MTE Dynamic 03 Wydanie specjalne

Hybrydy Toyoty na rynku od 20 lat

Rok 1997 był przełomowy w historii motoryzacji. Toyota rozpoczęła wtedy produkcję pierwszego seryjnego samochodu hybrydowego – modelu Prius. Obecnie, 20 lat później, w jubileuszowym roku zadebiutował wyjątkowy model – Prius Plug-in Hybrid nowej generacji. To kolejny krok na drodze do uniezależnienia motoryzacji od paliw kopalnych.

W ciągu 20 lat Toyota sprzedała na całym świecie ponad 10 milionów samochodów hybrydowych i wprowadziła na rynek 33 modele z tym napędem. Najpopularniejszym samochodem hybrydowym pozostaje Toyota Prius, której całkowita sprzedaż zbliża się do 4 milionów sztuk. Ale nie jest to jedyny atut w ofercie Toyopty. Obecnie o sile sprzedaży hybryd Toyoty decydują na równi RAV4, C-HR, Auris oraz Yaris.

Kierowcy w Polsce kupili do dziś 23 tysiące hybryd Toyoty, a oferta marki na polskim rynku obejmuje 7 modeli. Ostatnią nowością jest Prius Plug-in Hybrid, który łączy zalety auta hybrydowego i elektrycznego.
Polscy dziennikarze motoryzacyjni mieli możliwość sprawdzenia efektywności Priusa Plug-in Hybrid podczas testu w górzystym terenie na Węgrzech. Test odbywał się na drogach publicznych w ruchu drogowym na dystansie 115 km, a celem kierowców było uzyskanie jak najmniejszego spalania i jak najmniejszej emisji spalin oraz przejazdu w jak najkrótszym czasie.

large_2016_Toyota_CHR_Hybrid_Dynamic_06

Zwycięska załoga uzyskała doskonały wynik – 1,4 l/100 km. W ogóle wyniki spalania, jakie uzyskały dwuosobowe zespoły, wahały się między 1,4 a 2,0 l/100 km i wyniosły średnio 1,65 l/100 km. Średnia emisja CO2 wynosiła między 32 a 48 g/km. Samochód poruszał się na samym silniku elektrycznym nawet przez 75 procent dystansu, znacznie powyżej nominalnego zasięgu w trybie EV, który wynosi około 50 km. Pozostałe ponad 30 km przy wyłączonym silniku spalinowym udało się pokonać dzięki odzyskiwaniu energii z hamowania oraz funkcji ładowania baterii podczas jazdy. W tym trybie układ napędowy w większym stopniu wykorzystuje moc silnika benzynowego do produkcji prądu i po krótkim czasie samochód znów może przełączyć się na elektryczny tryb jazdy.

– Nowe Priusy Plug-in Hybrid były testowane przez doświadczonych dziennikarzy, którzy na co dzień poruszają się samochodami różnych marek i mają skalę porównania. Kierowcy sprawdzili rzeczywiste zużycie paliwa w wymagających warunkach drogowych oraz skuteczność innowacyjnych rozwiązań, takich jak ładowanie akumulatora podczas jazdy czy klimatyzacja z pompą ciepła. Ich wyniki pokazują, że Prius Plug-in Hybrid to doskonałe połączenie zalet dwóch aut w jednym nadwoziu: elektrycznego (w trybie EV) oraz hybrydowego. Gdy poruszamy się w mieście, korzystamy wyłącznie z motoru elektrycznego. Wyjeżdżając poza miasto, wchodzimy w tryb hybrydowy, nie martwiąc się o zasięg – podsumował Robert Mularczyk, PR Manager Toyota Motor Poland.

Toyota Prius Plug-in Hybrid to liftback segmentu D, napędzany układem hybrydowym nowej generacji z silnikiem benzynowym 1.8 i elektrycznym o łącznej mocy 122 KM. Wydajniejszy napęd oraz dwukrotnie bardziej pojemna bateria trakcyjna zapewniają zasięg na samym silniku elektrycznym do 50 km. Prędkość maksymalna dostępna bez uruchomienia silnika benzynowego (EV) wynosi 135 km, co sprawia, że Prius Plug-in Hybrid może na co dzień pełnić rolę samochodu elektrycznego, jednak bez obawy o rozładowanie baterii i unieruchomienie samochodu. Po wyczerpaniu energii naładowanej z zewnętrznej sieci układ hybrydowy zapewnia tę samą wydajność i oszczędność co napęd tradycyjnego Priusa czwartej generacji. Baterię trakcyjną można także doładować w czasie jazdy – w tym trybie po przejechaniu kilkudziesięciu kilometrów uzyskuje się poziom naładowania 80 procent.