Home staging to – w największym skrócie – profesjonalne przygotowanie nieruchomości do sprzedaży lub wynajmu. Jest standardem w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. W Polsce dopiero staje się popularny, bo coraz więcej osób przekonuje się, że „kupowanie oczami” dotyczy również mieszkania czy domu. Usługa znajduje się w ofercie Biura Nieruchomości Indahouse doskonale znanego z nowoczesnego podejścia do pośrednictwa i jest kolejną nowością, jaką firma wprowadza na koszaliński rynek.
Home staging polega na stworzeniu dla nieruchomości scenografii zachęcającej do kupna – doprecyzowuje Krzysztof Rożnowski, właściciel biura Indahouse. – Można zrobić to bezkosztowo, wykorzystując to co już w mieszkaniu jest, a można zainwestować w mniejszy lub generalny remont. Czasem wystarczy tylko przestrzeń porządnie posprzątać.
Celem jest zawsze pokazanie potencjału nieruchomości, nie zawsze widocznego na pierwszy rzut oka. A ten pada w przypadku polskich wnętrz najczęściej na pomieszczenia ciemne, ciasne, zagracone, źle urządzone i pomalowane. Trudno sobie wyobrazić, jak mogą one wyglądać po remoncie, jak da się je urządzić, a kupujący tego wysiłku nie chcą podejmować. Często brakuje im też wyobraźni. Home staging skupia się w głównej mierze nad odświeżaniu i zneutralizowaniu przestrzeni – odjęciu rzeczy niepotrzebnych i dodaniu elementów miłych dla oka, nadaniu jej formy i zdefiniowaniu. Rozjaśnieniu jej, powiększeniu.
– Bardziej zaawansowaną formą jest home branding, czyli kompleksowy marketing nieruchomości od przygotowania przestrzeni po wykonanie profesjonalnej sesji zdjęciowej i dbanie o utrzymanie wysokiego standardu przez cały okres sprzedaży – mówi Krzysztof Rożnowski.
Obie usługi są dostępne w Biurze Nieruchomości Indahouse. Zakres to kwestia ustaleń i możliwości finansowych. Mogą objąć jedynie doradztwo, jeśli klienci potrzebują wskazówek, jak samodzielnie mieszkanie „poprawić”. Pośrednicy mogą też zaplanować i nadzorować cały proces, brać w nim aktywny udział, dekorować wnętrza, a w przypadku remontu – zorganizować fachowców, którzy go przeprowadzą. Właściciele Indahouse szkolą się, studiują, przechodzą specjalistyczne kursy dotyczące nie tylko home stagingu, ale też architektury wnętrz.
Co warto poprawić? – Kolory ścian – mówi Krzysztof Rożnowski. – Polacy mają słabość do żółtych, pomarańczowych, czerwonych, tymczasem nowoczesne i neutralne są biele, szarości z dodatkiemmieszkania, rolety, zasłony, firany. Obić fotele. Ściągnąć dywany – chyba że są designerskie. Wprowadzić ładne tkaniny, czasem nawet dokupić meble, albo przemeblować pokoje. Unowocześnić. Im rzeczy nowsze, tym lepsze wrażenie.
Anna Rożnowska podkreśla: – Bardzo ważne jest właściwe sfotografowanie nieruchomości. Niestety, również do tego sprzedający nie przykładają wagi. Sesja fotograficzna, jaką robię – także – po home stagingu – trwa czasem kilka godzin. Zdjęcia muszą profesjonalnie pokazać przestrzeń, jej proporcje, wydobyć atuty.
Niestety, wciąż pokutuje przekonanie, że inwestowanie w nieruchomość, którą sprzedajemy, jest stratą pieniędzy. Nic bardziej błędnego – mieszkania i domy po liftingu nie tylko zyskują na wartości (około 10 proc.), ale sprzedają się szybciej. Także te, które na rynku są bardzo długo.
– Udało nam się po zainwestowaniu 1,5 tysiąca złotych, sprzedać w ciągu miesiąca mieszkanie oferowane na rynku od roku – podaje przykład Anna Rożnowska. – Za osiem tysięcy złotych przeprowadziliśmy home staging domu, wartego pół miliona.
Usługa home stagingu wymaga sporo pracy, zaangażowania i czasu. Lifting mieszkania czy domu może trwać od kilku dni do ponad miesiąca. Niezbędne jest podpisanie wówczas umowy na wyłączność, którą Indahouse promuje i poleca jako najbardziej efektywną formę pośrednictwa, wciąż rzadko stosowaną przez koszalińskich pośredników.
Umowa na wyłączność przede wszystkim mobilizuje pośrednika – mówi Krzysztof Rożnowski – Przy dużym rozproszeniu wszyscy starają się mniej, bo nie muszą. Umowa wyłączna to kompletnie inny rodzaj relacji z klientem, dający gwarancję pełnego zaangażowania pośrednika, poświęconego czasu, większej odpowiedzialności. Co ciekawe, Koszalin kiedyś z takich umów słynął, dziś są prawie nie praktykowane.
Biuro Nieruchomości Indahouse jest jedynym w Koszalinie, jakie oferuje home staging i home branding – usługi podnoszące wartość nieruchomości i przyspieszające ich sprzedaż.