Klasa E to najpopularniejszy model mercedesa. Dotychczas sprzedano 13 mln egzemplarzy wszystkich jego generacji! Najnowsza, którą koszalińskim klientom w niezwykle eleganckiej formie zaprezentowała niedawno firma Mercedes-Benz Mojsiuk, z pewnością tę statystykę wywinduje jeszcze wyżej. Mamy bowiem do czynienia z autem technicznie i stylistycznie doskonałym, nasyconym inteligentnymi rozwiązaniami, które wyznaczają nowe standardy marce, ale i całemu rynkowi aut osobowych.
W porównaniu z poprzedniczką nowa Klasa E jest 65 mm dłuższa i o 43 mm dłuższa. Jej wygląd reprezentuje typowe dla limuzyn Mercedes-Benz proporcje, z krótkim przednim zwisem, długą maską i opadającą niczym w coupe płaszczyzną dachu, połączoną z barczystym tyłem. Wyraziste wzornictwo przedniego pasa podkreśla status biznesowej limuzyny – i różni się w zależności od linii designu i wyposażenia. W bazowej odmianie Klasa E ma klasyczną osłonę chłodnicy i gwiazdę na pokrywie silnika. Podobnie wygląda linia Exclusive, choć jej wlot powietrza wyróżnia się jeszcze bardziej wyszukaną stylizacją. Znakiem rozpoznawczym linii Avantgarde i AMG jest z kolei sportowa osłona chłodnicy z dużą, centralnie umieszczoną gwiazdą.
Wyrazistą innowacją jest kierownica wielofunkcyjna z przyciskami dotykowymi. Niczym ekran smartfonu, przyciski te reagują na dotyk i precyzyjnie odpowiadają na ruchy opuszek palców użytkownika. Można w ten sposób intuicyjnie sterować wszystkimi funkcjami systemu multimedialnego – bez odrywania dłoni od kierownicy, zgodnie z hasłem „ręce na kierownicy, oczy na drodze”.
Kierowca w każdej chwili może wybrać najwygodniejszy dla siebie sposób obsługi multimediów – poza przyciskami dotykowymi ma do dyspozycji panel dotykowy z funkcją rozpoznawania pisma odręcznego, kontroler Comand i funkcję obsługi głosowej Linguatronic. Dostęp do podstawowych funkcji, takich jak temperatura nadmuchu, zapewniają tradycyjne klawisze. Po raz pierwszy osobnymi przyciskami można też włączać lub wyłączać wybrane systemy wspomagające.
Styl wnętrza definiują również wysokiej próby materiały – w tym drewno o otwartych porach, mozaikowe inkrustacje przypominające drewno spotykane na jachtach oraz okładziny metalowe. W wybranych liniach wyposażenia naturalne materiały zastosowane do wykończenia kokpitu współgrają z obitymi skórą panelami drzwi i obudowami słupków. Wnętrze Klasy E zdradza charakterystyczną dla Mercedesa staranność wykonania oraz niezwykłe przywiązanie do detali – elementy ozdobne są nie tylko estetyczne, ale i przyjemne w dotyku.
Równie starannie projektanci podeszli do opracowania koncepcji kolorystycznych – nabywcy będą mieli do wyboru liczne odcienie brązu, włącznie z nowymi, atrakcyjnymi zestawieniami, takimi jak brąz/macchiato czy brąz siodłowy/macchiato.
Oświetlenie wnętrza nowej Klasy E wykorzystuje wyłącznie trwałe, oszczędne diody LED. To samo dotyczy rozbudowanego, nastrojowego oświetlenia, dostępnego w 64 kolorach do wyboru.
Klasa E wyróżnia się też nową architekturą foteli – ich ergonomiczne, wyraziste wyprofilowanie łączy typowy dla Mercedesów komfort na długich trasach ze sportowymi walorami i wyrafinowanym designem, różniącym się w zależności od linii wyposażenia. Kolejną nowością w segmencie jest pakiet z podgrzewaniem podłokietników drzwi oraz podłokietnika w tunelu środkowym.
W chwili debiutu nowa Klasa E jest oferowana z dwiema jednostkami napędowymi do wyboru: model E 200 napędza 4-cylindrowy silnik benzynowy, a E 220d – całkiem nowy, 4-cylindrowy silnik wysokoprężny. Wkrótce do oferty dołączą kolejne wersje napędowe, w tym hybrydowa odmiana E 350 e z możliwością zewnętrznego ładowania akumulatora (plug-in).
Czterocylindrowa jednostka wysokoprężna daje początek zupełnie nowej, niezwykle wydajnej rodzinie silników Mercedes-Benz. Z uwagi na mniejszy odstęp między cylindrami (90 wobec 94 mm) jest krótsza i bardziej kompaktowa od poprzednika. Mimo mniejszej pojemności (około 2 zamiast 2,1 l) rozwija moc 143 kW (195 KM) i w modelu E 220 d zużywa średnio zaledwie 3,9 l/100 km (cykl NEDC). To wartość jak dotychczas zarezerwowana wyłącznie dla pojazdów mniejszych klas.
Co więcej, czterocylindrowy motor ma niezwykle dopracowaną konstrukcję. W bazowej wersji dysponuje pojedynczą turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek. Jego głowicę i skrzynię korbową wykonano z aluminium, dzięki silnik jest lekki.
Wszystkie modele dostępne w chwili debiutu są standardowo wyposażone w nową, 9-biegową przekładnię automatyczną 9G-TRONIC. Zapewnia ona szybką zmianę przełożeń, a jednocześnie dba o utrzymywanie silnika na niskich obrotach, co szczególnie korzystnie wpływa na obniżenie zużycia paliwa oraz poziomu hałasu w kabinie.
Nowe systemy wspomagające z rodziny Intelligent Drive zwiększają zarówno bezpieczeństwo, jak i komfort prowadzenia. Montowany standardowo układ antykolizyjny Active Brake Assist może ostrzec przed ryzykiem kolizji, w odpowiedni sposób wspomóc kierowcę podczas nagłego hamowania, a jeśli zajdzie taka potrzeba, potrafi sam uruchomić hamulce. Poza pojazdami, które poruszają się wolniej, hamują lub stoją, rozpoznaje również pieszych znajdujących się w strefie zagrożenia przed autem.
Seryjne wyposażenie obejmuje też system monitorowania zmęczenia kierowcy Attention Assist o regulowanej czułości, ostrzegający przed nieuwagą i sennością, oraz asystenta bocznego wiatru Crosswind Assist, łagodzącego skutki silnych podmuchów wiatru w celu zapobieżenia zjechaniu samochodu z toru jazdy.
Jeszcze więcej rozmaitych nowinek, niemal kosmicznych, zawiera opcjonalny pakiet wspomagania komfortu i bezpieczeństwa jazdy, którego zawartości nie jesteśmy w staniu tutaj nawet hasłowo omówić ze względu na mnogość propozycji. Wspomnimy tylko o jednym: Digital Vehicle Key, czyli opartym na komunikacji NFC (Near Field Communication) system autoryzacji, pozwalający zastąpić kluczyk smartfonem kierowcy!