Klasa E to najpopularniejszy model mercedesa. Dotychczas sprzedano 13 mln egzemplarzy wszystkich jego generacji! Najnowsza, którą koszalińskim klientom w niezwykle eleganckiej formie zaprezentowała niedawno firma Mercedes-Benz Mojsiuk, z pewnością tę statystykę wywinduje jeszcze wyżej. Mamy bowiem do czynienia z autem technicznie i stylistycznie doskonałym, nasyconym inteligentnymi rozwiązaniami, które wyznaczają nowe standardy marce, ale i całemu rynkowi aut osobowych.

W porównaniu z poprzedniczką nowa Klasa E jest 65 mm dłuższa i o 43 mm dłuższa. Jej wygląd reprezentuje typowe dla limuzyn Mercedes-Benz proporcje, z krótkim przednim zwisem, długą maską i opadającą niczym w coupe płaszczyzną dachu, połączoną z barczystym tyłem. Wyraziste wzornictwo przedniego pasa podkreśla status biznesowej limuzyny – i różni się w zależności od linii designu i wyposażenia. W bazowej odmianie Klasa E ma klasyczną osłonę chłodnicy i gwiazdę na pokrywie silnika. Podobnie wygląda linia Exclusive, choć jej wlot powietrza wyróżnia się jeszcze bardziej wyszukaną stylizacją. Znakiem rozpoznawczym linii Avantgarde i AMG jest z kolei sportowa osłona chłodnicy z dużą, centralnie umieszczoną gwiazdą.

Wyrazistą innowacją jest kierownica wielofunkcyjna z przyciskami dotykowymi. Niczym ekran smartfonu, przyciski te reagują na dotyk i precyzyjnie odpowiadają na ruchy opuszek palców użytkownika. Można w ten sposób intuicyjnie sterować wszystkimi funkcjami systemu multimedialnego – bez odrywania dłoni od kierownicy, zgodnie z hasłem „ręce na kierownicy, oczy na drodze”.

Kierowca w każdej chwili może wybrać najwygodniejszy dla siebie sposób obsługi multimediów – poza przyciskami dotykowymi ma do dyspozycji panel dotykowy z funkcją rozpoznawania pisma odręcznego, kontroler Comand i funkcję obsługi głosowej Linguatronic. Dostęp do podstawowych funkcji, takich jak temperatura nadmuchu, zapewniają tradycyjne klawisze. Po raz pierwszy osobnymi przyciskami można też włączać lub wyłączać wybrane systemy wspomagające.

Interieur schwarz/macciato Interior black/macciato

Interieur schwarz/macciato
Interior black/macciato

Styl wnętrza definiują również wysokiej próby materiały – w tym drewno o otwartych porach, mozaikowe inkrustacje przypominające drewno spotykane na jachtach oraz okładziny metalowe. W wybranych liniach wyposażenia naturalne materiały zastosowane do wykończenia kokpitu współgrają z obitymi skórą panelami drzwi i obudowami słupków. Wnętrze Klasy E zdradza charakterystyczną dla Mercedesa staranność wykonania oraz niezwykłe przywiązanie do detali – elementy ozdobne są nie tylko estetyczne, ale i przyjemne w dotyku.
Równie starannie projektanci podeszli do opracowania koncepcji kolorystycznych – nabywcy będą mieli do wyboru liczne odcienie brązu, włącznie z nowymi, atrakcyjnymi zestawieniami, takimi jak brąz/macchiato czy brąz siodłowy/macchiato.

Oświetlenie wnętrza nowej Klasy E wykorzystuje wyłącznie trwałe, oszczędne diody LED. To samo dotyczy rozbudowanego, nastrojowego oświetlenia, dostępnego w 64 kolorach do wyboru.

Klasa E wyróżnia się też nową architekturą foteli – ich ergonomiczne, wyraziste wyprofilowanie łączy typowy dla Mercedesów komfort na długich trasach ze sportowymi walorami i wyrafinowanym designem, różniącym się w zależności od linii wyposażenia. Kolejną nowością w segmencie jest pakiet z podgrzewaniem podłokietników drzwi oraz podłokietnika w tunelu środkowym.

W chwili debiutu nowa Klasa E jest oferowana z dwiema jednostkami napędowymi do wyboru: model E 200 napędza 4-cylindrowy silnik benzynowy, a E 220d – całkiem nowy, 4-cylindrowy silnik wysokoprężny. Wkrótce do oferty dołączą kolejne wersje napędowe, w tym hybrydowa odmiana E 350 e z możliwością zewnętrznego ładowania akumulatora (plug-in).

Czterocylindrowa jednostka wysokoprężna daje początek zupełnie nowej, niezwykle wydajnej rodzinie silników Mercedes-Benz. Z uwagi na mniejszy odstęp między cylindrami (90 wobec 94 mm) jest krótsza i bardziej kompaktowa od poprzednika. Mimo mniejszej pojemności (około 2 zamiast 2,1 l) rozwija moc 143 kW (195 KM) i w modelu E 220 d zużywa średnio zaledwie 3,9 l/100 km (cykl NEDC). To wartość jak dotychczas zarezerwowana wyłącznie dla pojazdów mniejszych klas.

Co więcej, czterocylindrowy motor ma niezwykle dopracowaną konstrukcję. W bazowej wersji dysponuje pojedynczą turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek. Jego głowicę i skrzynię korbową wykonano z aluminium, dzięki silnik jest lekki.

Wszystkie modele dostępne w chwili debiutu są standardowo wyposażone w nową, 9-biegową przekładnię automatyczną 9G-TRONIC. Zapewnia ona szybką zmianę przełożeń, a jednocześnie dba o utrzymywanie silnika na niskich obrotach, co szczególnie korzystnie wpływa na obniżenie zużycia paliwa oraz poziomu hałasu w kabinie.

Nowe systemy wspomagające z rodziny Intelligent Drive zwiększają zarówno bezpieczeństwo, jak i komfort prowadzenia. Montowany standardowo układ antykolizyjny Active Brake Assist może ostrzec przed ryzykiem kolizji, w odpowiedni sposób wspomóc kierowcę podczas nagłego hamowania, a jeśli zajdzie taka potrzeba, potrafi sam uruchomić hamulce. Poza pojazdami, które poruszają się wolniej, hamują lub stoją, rozpoznaje również pieszych znajdujących się w strefie zagrożenia przed autem.

Seryjne wyposażenie obejmuje też system monitorowania zmęczenia kierowcy Attention Assist o regulowanej czułości, ostrzegający przed nieuwagą i sennością, oraz asystenta bocznego wiatru Crosswind Assist, łagodzącego skutki silnych podmuchów wiatru w celu zapobieżenia zjechaniu samochodu z toru jazdy.

Jeszcze więcej rozmaitych nowinek, niemal kosmicznych, zawiera opcjonalny pakiet wspomagania komfortu i bezpieczeństwa jazdy, którego zawartości nie jesteśmy w staniu tutaj nawet hasłowo omówić ze względu na mnogość propozycji. Wspomnimy tylko o jednym: Digital Vehicle Key, czyli opartym na komunikacji NFC (Near Field Communication) system autoryzacji, pozwalający zastąpić kluczyk smartfonem kierowcy!

 

 

O wspomnianej wyjątkowej prezentacji Klasy E w salonie marki Mercedes-Benz w Starych Bielicach mówimy szerzej na stronach Kroniki „Prestiżu”.