02.04.2016 Marcin Betliński Ford Mondeo okolice Kędzierzyna 5 Motoryzacja, Przyjemności
Fot. Marcin Betliński

FORD MONDEO 2.0 TDCi TO LIMUZYNA Z CHARAKTEREM

Pierwsze wrażenie z jazdy Fordem Mondeo najnowszej generacji można zamknąć w słowie komfort. Odczucie to utrwala się w miarę upływu czasu spędzonego za kierownicą.

 

Dzięki uprzejmości stacji dealerskiej Bemo Motors w Starych Bielicach testowaliśmy auto z dwulitrowym silnikiem TDCi o mocy 180 koni mechanicznym z automatyczną skrzynią biegów. Kierowcom, którzy dotąd korzystali tylko z aut wyposażonych w manualne skrzynie biegów, może się to wydać pewnym wyzwaniem. Szybko jednak przekonają się oni, że „automat” jest bardzo wygodny, a odruch wciskania pedału sprzęgła szybko zanika.

Jednym z kryteriów oceny komfortu auta jest zawsze przestrzeń, jaką dysponują kierowca i pasażerowie. W przypadku Forda Mondeo nawet bardzo wysoki kierowca ma jej pod dostatkiem. Również pasażerowie, także ten siedzący za plecami kierującego, mają wystarczająco dużo miejsca, by podróżować wygodnie. Dochodzą do tego regulowane w dwóch płaszczyznach przednie fotele, umożliwiające dokładne dostosowanie ich do sylwetki danej osoby.

02.04.2016 Marcin Betliński, Ford Mondeo, Hala Widowiskowa Koszalin (8)

Kolejny od razu zauważalny element to doskonałe wyciszenie kabiny. Nawet przy dużej prędkości jazdy można swobodnie rozmawiać przez telefon – oczywiście korzystając ze znajdującego się w standardowym wyposażeniu zestawu głośnomówiącego. Z pełną świadomością wypróbowaliśmy w takich warunkach zestaw zainstalowany w Mondeo, by przekonać się, jakie wrażenie odniesie nasz rozmówca. Jak się okazało, przy prędkości około 90 km/h nawet nie zorientował się, że nie rozmawiamy przez słuchawkę telefonu. Szum czy jakieś inne odgłosy były niezauważalne. To wbrew pozorom istotna sprawa, bo podróżując na dłuższych odcinkach czas spędzony w samochodzie można wykorzystać na załatwianie spraw przez telefon.

Oczywiście najistotniejsze są wrażenia z samego prowadzenia auta. A te w przypadku Forda Mondeo 2.0 TDCi są rewelacyjne. Można je porównać do odczuć z jazdy autami klasy premium. Po wrzuceniu standardowego trybu jazdy do przodu skrzynia biegów w sposób niemal niezauważalny, bardzo płynnie, zmienia biegi. Kierowca odczuwa cały czas dynamikę auta. Bez obawy o jej utratę może nagle przyspieszyć, na przykład podczas wyprzedzania. Warto tu dodatkowo zaznaczyć, że skrzynia biegów z dwoma sprzęgłami zapewnia zawsze zachowanie pewnego zapasu mocy (bywa to nazywane „biegiem w zapasie”), co może mieć znaczenie przy nagłej zmianie sytuacji na drodze, kiedy potrzebne będzie szybkie wykonanie jakiegoś manewru.

Dodatkowo przy kierownicy kierowca ma do dyspozycji łatwo dostępne dla palców manetki, dzięki którym może zmieniać biegi. Mimo że mamy do czynienia z automatyczną skrzynią biegów! Tak więc redukując tą metodą bieg , można uzyskać w danej chwili dużo większą moc. To oczywiście przydaje się w czasie wyprzedzania, ale pozwala również poczuć przyjemność z jazdy, kiedy odezwie się w nas sportowy duch. W trakcie spokojnej jazdy docenimy z kolei tempomat. Jeśli jest to wersja z tzw. funkcją inteligentną (inaczej – tempomat aktywny), utrzyma on nie tylko stałą prędkość auta, ale także zadba o to, byśmy ciągle byli w bezpiecznej odległości od auta poprzedzającego.

Firma Ford w przypadku modelu Mondeo zapewnia spory wybór napędów. Dostępne silniki benzynowe – co jest ciekawostką – zaczynają się od pojemności 1 litra. Mowa o silniku, który trzykrotnie (w latach 2012-2014) został uznany za najlepszy na świecie, wykonany w technologii EcoBoost – mocny i ekonomiczny. Montowany jest on zresztą w niemal wszystkich modelach osobowych i nawet do forda transita w wersji Courier, czyli do małego furgonu.

02.04.2016 Marcin Betliński, Ford Mondeo, Hala Widowiskowa Koszalin (11)

Wróćmy jednak do Mondeo. Kolejne jednostki napędowe do wyboru to silnik benzynowy o pojemności 1500 cm sześciennych i mocy 160 KM – również w technologii EcoBoost (inaczej – z turbodoładowaniem), z manualną albo automatyczną skrzynią biegów do wyboru oraz silnik dwulitrowy (w wersjach 203 KM lub 240 KM) wyłącznie w automacie.

W przypadku jednostek wysokoprężnych silnik o pojemności 1500 cm uzyskuje moc 120 KM, a silnik dwulitrowy występuje w trzech odmianach – 150, 180 i 210 KM. Ten ostatni to technologia Twin Turbo, czyli zastosowanie dwóch turbin o różnej wielkości, z których każda zaspokaja zapotrzebowanie mocy w różnych zakresach obrotów silnika. Auto z takim silnikiem jest dostępne wyłącznie ze skrzynią automatyczną, a na zamówienie również z napędem na cztery koła.

Robert Hołodowski, kierownik sprzedaży samochodów w koszalińskim Bemo Motors, komentuje: – Dzięki możliwości uzyskania wielu konfiguracji, wyboru określonego silnika i typu skrzyni biegów oraz wyposażenia dodatkowego, jesteśmy w stanie zaspokoić bardzo różne oczekiwania klientów. Rozmowę z potencjalnym nabywcą zawsze zresztą rozpoczynamy od dokładnego rozpoznania jego preferencji i potrzeb, proponując rozwiązania, jakie naszym zdaniem mogą być w danym przypadku najwłaściwsze.

Koniecznie trzeba też pochwalić światła zastosowane w Mondeo, czyli system Ford Dynamic LED. To inteligentny układ oświetlenia, adaptujący się do sytuacji na drodze. Zmienia on strumień światła w reakcji na zmianę prędkości. Przy prędkości niedużej, na przykład podczas jazdy w terenie zabudowanym, światła obejmują szeroki obszar. Wraz z procesem przyspieszania strumień światła się zwęża, ale jednocześnie wydłuża. Potrafią one również reagować na zbliżanie się innego samochodu z naprzeciwka – w taki sposób, że nie dochodzi do oślepiania tamtego kierowcy a przy zachowaniu komfortowej widoczności na naszym torze jazdy.

Tak zaawansowany technicznie system oświetlenia jest w przypadku innych marek dostępny tylko w modelach z najwyższej półki.

Zresztą skojarzeń z klasą premium jest więcej. Już sama stylistyka je przywołuje. Ford Mondeo wygląda po prostu jak solidna limuzyna. I nie jest to pusta obietnica, bo komfort jaki zapewnia kierowcy i pasażerom stawia go wśród najbardziej prestiżowych aut dostępnych obecnie na polskim rynku.
Warto na koniec wspomnieć jeszcze o dwóch wyróżnikach aut marki Ford. Pierwszym jest funkcja automatycznego wzywania pomocy w przypadku kolizji albo wypadku. Kiedy „wystrzelą poduszki”, zostanie odcięty dopływ paliwa do silnika, system automatycznie powiadamia numer alarmowy 112. Druga rzecz to możliwość zawarcia ryczałtowej umowy serwisowej. Tym sposobem klient detaliczny płacąc (w przypadku mondeo) ok. 57 zł miesięcznie ma z głowy koszty przeglądów serwisowych.