Ponad 20 lat temu Toyota RAV4 stworzyła segment kompaktowych SUV-ów. Wprowadzenie do sprzedaży nowej wersji modelu z napędem hybrydowym uzupełnia ten bardzo konkurencyjny rynek o niezwykle atrakcyjną propozycję. Model trafi do salonów w pierwszym kwartale tego roku, czyli w ciągu najbliższych tygodni.

 

Tworząc model RAV4 Hybrid, Toyota wykorzystała swoje ogromne doświadczenie w dziedzinie budowy kompaktowych SUV-ów, zebrane przez okres 20 lat ewolucji RAV4. Auto charakteryzuje dynamiczna stylistyka, przestronność, najwyższa jakość wnętrza, niezrównana wszechstronność. Oprócz niskiego zużycia paliwa i małej emisji dwutlenku węgla, zastosowany w nim system E-Four napędzający wszystkie cztery koła silnikami elektrycznymi gwarantuje lepszą kontrolę trakcji.

RAV4 Hybrid zyskał także lepsze wyciszenie kabiny, bardziej dynamiczny wygląd oraz najnowocześniejsze rozwiązania w dziedzinie bezpieczeństwa czynnego określane jako Toyota Safety Sense. Kamera panoramiczna 360 stopni (Panoramic View Monitor) zapewnia podgląd obrazu otoczenia samochodu z każdej strony, by ułatwić parkowanie i manewry przy niewielkiej prędkości. Przeprojektowane, eleganckie wnętrze zyskało nowoczesne udogodnienia, takie jak 4,2-calowy kolorowy wyświetlacz między zegarami oraz siedmiocalowy ekran dotykowy systemu multimedialnego Toyota Touch 2.

 

Napęd

Pełny napęd hybrydowy RAV4 wyposażony jest w pracujący w cyklu Atkinsona benzynowy silnik o pojemności skokowej 2,5 l, potężny silnik elektryczny, generator, umieszczony pod tylnymi siedzeniami akumulator niklowo-wodorkowy o 204 ogniwach, sterownik mocy oraz rozdzielacz mocy. W wersji AWD funkcja napędu na wszystkie koła (E-Four) realizowana jest dzięki zamontowanemu z tyłu silnikowi elektrycznemu, co pozwala uniknąć dodatkowej masy, kosztów i złożoności, która wiązałaby się z przekazywaniem napędu na tylną oś za pośrednictwem wału.

Nowy RAV4 Hybrid rozwija maksymalną moc 197 KM (145 kW), wykazując się przy tym zużyciem paliwa na poziomie 4,9 l/100 km. Podwójny napęd pozwala płynnie przyspieszyć od 0 do 100 km/h w 8,3 sekundy. Emisja CO2 wynosi jedynie 115 g/km i spełnia najnowszą normę Euro 6.

Bezstopniowa, elektryczna przekładnia E-CVT sterowana jest przez system elektroniczny Shift-by-Wire. RAV4 Hybrid umożliwia manualny wybór trybów jazdy, pozwalający maksymalnie wykorzystać możliwości w pełni hybrydowego napędu, w tym jazdę na samym silniku elektrycznym.

RAV4 2016 będzie dostępny także z turbodoładowanym silnikiem Diesla 2.0 o mocy 143 KM (105 kW) i wysokim momentem obrotowym 320 Nm. Auto z tym silnikiem emituje tylko 123 g CO2/km. Udoskonalony silnik benzynowy 2.0 jest dostępny z manualną lub bezstopniową skrzynią biegów. Jednostka o 152 KM (112 kW) i momencie obrotowym 195 Nm emituje 149 g CO2/km.

Z kolei RAV4 Hybrid AWD jest wyposażony w umieszczony z tyłu silnik elektryczny o mocy 50 kW, dzięki któremu zyskuje napęd na wszystkie koła bez wału napędowego. E-Four nie tylko wyraźnie poprawia własności jezdne, ale i ogranicza straty energii. Ponadto umożliwia holowanie przyczep o masie do 1650 kg, co stawia go pod tym względem w czołówce pojazdów hybrydowych.

 

large_RAV4_Hybrid_15_Sept2015

 

Dynamika

W nowym RAV4 zastosowano szereg rozwiązań zwiększających komfort jazdy i poprawiających reagowanie na polecenia kierowcy bez pogarszania stabilności i sterowności. Zwiększona sztywność konstrukcji podwozia i nadwozia poprawia stabilność pojazdu, a także zwiększa tłumienie drgań, korzystnie wpływając na komfort jazdy. Zmodyfikowane amortyzatory i sprężyny śrubowe obu osi zapewniają bardziej płynną i komfortową pracę zawieszenia oraz lepszą stabilność kierunkową. Auto zyskało także dodatkowe wytłumienia kabiny.

 

Zaawansowane technologie bezpieczeństwa

Nowy RAV4 wyposażony jest w system Toyota Safety Sense, czyli zestaw rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo czynne, pomagających uniknąć kolizji lub ograniczyć ich skutki. Wykorzystuje on kamerę i czuły radar pracujący w zakresie fal milimetrowych.

Jest w tym zestawie również system PCS, który przy prędkościach powyżej 10 km/h wykrywa obiekty znajdujące się przed samochodem i pomaga uniknąć zderzenia. W przypadku ryzyka kolizji PCS ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i świetlnym, a także wzmacnia siłę hamowania po wciśnięciu pedału hamulca. W razie braku reakcji kierowcy, samoczynnie rozpoczyna hamowanie, zmniejszając prędkość auta o około 40 km/h lub nawet całkowicie je zatrzymując. System jest również w stanie wykryć możliwość kolizji z pieszym.

Aktywny tempomat ACC pomaga utrzymać bezpieczną odległość od poprzedzających pojazdów. Wykrywa pojazdy jadące z przodu i określa ich prędkość, po czym dostosowuje do niej prędkość jazdy (w ustawionym zakresie) tak, by zachować bezpieczny dystans.

System ostrzegania o opuszczaniu pasa ruchu LDA monitoruje poziome oznakowanie jezdni, pomagając uniknąć wypadków spowodowanych zjechaniem na sąsiedni pas, w szczególności najgroźniejszych zderzeń czołowych. Gdy samochód zaczyna opuszczać pas bez włączenia kierunkowskazu, LDA ostrzega kierowcę sygnałem dźwiękowym i świetlnym, a w zależności od wyposażenia samochodu może również skorygować tor jazdy.

Automatyczne światła drogowe AHB pomagają zapewnić dobrą widoczność podczas jazdy nocnej. System wykrywa światła przednie i tylne znajdujących się w pobliżu pojazdów, automatycznie przełączając światła drogowe na światła mijania dla uniknięcia oślepiania innych kierowców. Automatyczne włączanie świateł drogowych, gdy są do tego warunki, ułatwia wcześniejsze dostrzeganie pieszych i przeszkód.

Dzięki zmniejszonemu ryzyku wypadków, posiadacze samochodów wyposażonych w system Toyota Safety Sense mogą ubiegać się o niższe stawki składek ubezpieczeniowych.

 

Kamera 360 stopni

Panoramic View Monitor wykorzystuje cztery kamery umieszczone pod bocznymi lusterkami, z przodu i z tyłu samochodu. Unikalny system Toyoty pozwala uzyskać wizualizację 3D całego otoczenia pojazdu podczas postoju i powolnej jazdy. System wyświetla także rekomendowaną drogę wyjazdu do tyłu, co bardzo ułatwia manewry. Widok z przedniej i tylnej kamery osiąga kąt 180 stopni, co umożliwia obserwowanie tzw. martwych punktów. Panoramiczny zoom pozwala bliżej się przyjrzeć wybranym obiektom.

 

large_RAV4_Hybrid_06_Sept2015

 

Hybrydowe dziedzictwo

Pomysł zbudowania samochodu z alternatywnym napędem pojawił się w Toyocie już w latach 60. XX wieku. Jednak dopiero w 1994 r. wystartował projekt, którego celem było stworzenie samochodu przyjaznego środowisku na miarę XXI wieku. Pojazd miał łączyć ekologiczność z wygodą i przyjemnością z jazdy, jakie zapewniają konwencjonalne samochody.

Wystarczyły trzy lata, by na rynku pojawił się Prius, pierwszy seryjny samochód hybrydowy. W ten sposób Toyota rozpoczęła proces stopniowej elektryfikacji samochodów, w którym obecnie uczestniczy wielu innych producentów aut. Był to punkt zwrotny w rozwoju napędów samochodowych i początek zainteresowania zrównoważonym transportem.

Każda kolejna generacja napędów hybrydowych Toyoty była mocniejsza, lżejsza, bardziej oszczędna i ekologiczna. W 2012 roku dołączył do Priusa minivan Prius+, a także Prius Plug-in, tworząc kompletną rodzinę modelu. W Europie Toyota rozszerzyła gamę samochodów hybrydowych o Aurisa Hybrid w 2010 roku, Yarisa Hybrid w 2012 i praktycznego Aurisa Hybrid Touring Sports w 2013 roku. Yaris do dziś jest jedynym przedstawicielem segmentu B z pełnym napędem hybrydowym.

 

Dziedzictwo RAV4

Samochód o nazwie Recreational Active Vehicle with 4-Wheel Drive (RAV4), który zadebiutował w 1994 roku, stworzył zupełnie nowy segment kompaktowych SUV-ów. Auto wyraźnie różniło się od tradycyjnych samochodów terenowych. Kompaktowe, 3-drzwiowe nadwozie miało tylko 3695 mm długości. Pierwszy tzw. miejski AWD napędzany był stosunkowo małym dwulitrowym silnikiem, zamontowanym pod maską samonośnego nadwozia z niezależnym zawieszeniem wszystkich kół. Tak narodził się segment kompaktowych SUV-ów. W 1994 roku Toyota sprzedała 53 000 egzemplarzy RAV4. W następnym roku wynik ten podwoił się, a potroił w 1996 roku. Od tamtej pory sprzedaż systematycznie rośnie, a każda następna generacja przynosi kolejne sukcesy, zamieniając pionierski SUV z niszowego modelu w samochód globalny.