Warto się przygotować na dwa wieczory doskonałej rozrywki w Teatrze Variete Muza. Tam właśnie 15 i 16 października br. zostaną rozegrane II Mistrzostwa Polski One Man Show – bezkonkurencyjny festiwal dobrego humoru i satyry. Impreza rejestrowana w całości na potrzeby telewizji, ma szansę stać się nowym „produktem eksportowym” Koszalina.
Przekonany jest o tym Bartosz Brzeskot pomysłodawca festiwalu, który wraz ze współpracownikami ze Stoczni Filmowców koordynuje przygotowania: – Obserwowaliśmy zainteresowanie, jakim cieszył się festiwal w ubiegłym roku. W tym roku jest jeszcze lepiej. całość będzie rejestrowana aż przez siedem kamer telewizyjnych i liczniejszą niż w poprzedniej edycji ekipę realizatorów. Dystrybucja tych materiałów w telewizji i Internecie będzie z pewnością szersza niż dotąd, bo poziom prezentacji jest bardzo wysoki. Skąd to wiadomo? Otóż Bartosz Brzeskot (reżyser filmowy) i Andrzej Talkowski (komik) stanowili wstępne sito selekcyjne uczestników tegorocznego Ludzika. Pełnemu składowi jury, w którym są również: Jacek Ziobro, Grzegorz Halama, Adam Grzanka, Jarosław Barów, Karol Kopiec (laureat 2014), Rafał Hofman (potentat medialny), przedstawili oni około 20 kandydatów do występu na deskach Muzy. Ostatecznie – po burzliwej wymianie opinii – wybranych zostało 12 najlepszych w Polsce artystów prezentujących solowo rozmaite formy satyryczne. Przy ocenie brane były pod uwagę w równym stopniu pomysłowość, oryginalność, wartość intelektualna programu, potencjał medialny i warsztat wykonawcy.
Najsilniej reprezentowany będzie stand up. Bartosz Brzeskot komentuje: – Stand up przeżywa obecnie burzliwy rozwój. W tym nurcie dzieje się najwięcej ciekawych, autentycznych rzeczy. A my zgromadzimy w jednym miejscu i w jednym czasie najciekawszych polskich przedstawicieli tej formy kabaretowej.
Formuła mistrzostw jest prosta, ale dla występujących niezwykle wymagająca: każdy z zawodników ma 15 minut na to, by zainteresować jurorów i widzów (przewidziana jest również nagroda publiczności i dziennikarzy). Stworzyć w ciągu kwadransa jednoosobowy, wciągający teatr nie jest łatwo. Swoistymi „przedbiegami” będą prezentacje uczestników festiwalu w terenie – w małych miejscowościach podkoszalińskich, gdzie również będą uważnie przez jury obserwowani. – Naszą ambicją jest rozwijać Ludzika tak, by osiągnął format europejski. Stanie się to prawdopodobnie już w przyszłym roku. Wtedy będzie on dłuższy o jeden dzień a bogatszy o występ 10 najlepszych w europie artystów kategorii „one man show” – mówi Bartosz Brzeskot. – cieszę się, że firmy, które podjęły z nami współpracę sponsorską oraz władze miasta dostrzegają w Ludziku potencjał. Nasz festiwal jest niewygodny dla tzw. warszawki, idzie wbrew utartym schematom. Poziom kabaretu w Polsce się załamał. Kabaret stał się cyrkowy. Głównymi rekwizytami kabaretowymi są obecnie koloratka, spódniczka i peruka, a mówi się o rzeczach miałkich. My znamy siłę sprawczą telewizji publicznej i wiemy, ze to ona wymusza na kabaretach obniżanie lotów. A one, aby utrzymać się na rynku rozrywkowym, dostosowują się do tego. Standuperzy i soliści są nadal bardziej kontestujący. Mają nadal wewnętrzną potrzebę opowiadania o rzeczach ważkich. I w tym tkwi siła Ludzika, bo w nim jest autentyczność i prawdziwa kreatywność. Ludzik jest szansą wybicia się nowych twarzy. Jeżeli skuteczność promocyjną można by mierzyć częstotliwością pojawiania się ubiegłorocznych laureatów w rozmaitych kanałach TV oraz na liczących się imprezach, to koszaliński festiwal od samego początku ma zdolność kreowania osobowości. – My ich nie kreujemy, one są – uściśla szef Stoczni Filmowców. – My tylko tworzymy im przestrzeń do pokazania się i porównania z innymi. Z tego powstaje swoista petarda, która – jestem o tym głęboko przekonany – przeorze wkrótce polską scenę kabaretową. Apel do koszalinian: jeżeli chcecie zobaczyć najlepszych standuperów, komików, satyryków, solistów kabaretowych, to musicie nas odwiedzić w Muzie – zachęca Bartosz Brzeskot. My dla porządku przypomnijmy, że Ludzika wspierają konsekwentnie: połczyński browar Fuhrmann SA, Drinktech (producent napoju Pitbull), firmy Globmetal i Anchem, Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Gmina Miasto Koszalin, Gmina Bobolice, Gmina Mielino oraz Marina Mielno – Pensjonat nad Jeziorem. Informacje na temat biletów i inne aktualności związane z festiwalem znaleźć można na profilu „Ludzik – Mistrzostwa One Man Show” w serwisie społecznościowym Facebook.