Firma Quadrivium w tym roku obchodzi swoje dziesięciolecie. Właśnie 10 lat temu przygotowałam swój pierwszy projekt szkoleniowy dla Hotelu Senator w Dźwirzynie. Budżet tego projektu przekraczał 800 tys. złotych, obejmował roczny pakiet szkoleń dla wszystkich pracowników, począwszy od dyrektorów poszczególnych działów, poprzez administrację, restaurację, kuchnię, SPA, obsługę pięter aż do działu technicznego. Innowacją tego przedsięwzięcia było wdrożenie intermentoringu. Do dziś w większości organizacji mentor nadaje kierunek uczeniu się, wywierając wpływ na ucznia. Intermentoring polega na włączeniu się obu stron w proces doskonalenia i przepływu informacji zawodowych. Zamiana ról może następować płynnie i wielokrotnie przez długi czas, tak długo, jak potrzebują tego uczestnicy relacji – mentorzy dla siebie nawzajem.

To był mój debiut, jeśli chodzi o realizację projektu szkoleniowego od początku do końca. Dzięki temu projektowi poznałam pracę trenerów, obserwowałam ich warsztat, nawiązałam relacje biznesowe, które trwają do dziś. Zawsze ceniłam rozwój poprzez naukę, jednak w tamtym czasie miałam okazję zaobserwować, jak zmienia się organizacja pod wpływem kolejnych szkoleń, co poskutkowało nowymi projektami przygotowanymi przez moją firmę, dofinansowanymi ze środków Unii Europejskiej. Były to projekty „szyte na miarę”, które powstawały na podstawie dogłębnej analizy potrzeb i problemów danej organizacji. Szkolenia w dużej mierze rozwiązywały te problemy oraz dostarczały narzędzia do dalszego doskonalenia pracowników. Z ciekawszych mogę wymienić projekt: „Poprawa konkurencyjności Hotelu Zdrojowego Pro-Vita poprzez zastosowanie nowoczesnych instrumentów zarządzania”. Dziś trzygwiazdkowy Hotel Zdrojowy stał się Hotelem Wellness **** świadczącym usługi na najwyższym poziomie. Pracownicy tej organizacji zdobywają prestiżowe nagrody a sam hotel wyróżnia się jakością obsługi oraz wyjątkowym klimatem zbudowanym przez pracowników. Kolejny projekt: „Aktywni – Kreatywni – Profesjonalni. Szkolenia kooperacyjne podnoszące kwalifikacje oraz kompetencje pracowników Hotelu Aquarius SPA” trwał 12 miesięcy i obejmował szkolenia zawodowe (kucharskie, kelnerskie, barmańskie, księgowe, marketingowe, język angielski, język niemiecki i wiele innych) oraz szkolenia miękkie (komunikacja, negocjacje, delegowanie zadań, zarządzanie i inne). Ten dobrze zaprojektowany pakiet wiedzy wyniósł organizację na inny poziom funkcjonowania. Wzrosła kultura organizacyjna oraz jakość świadczonych usług. Ma to swoje odzwierciedlenie w sprzedaży.

Zawsze byłam i jestem zwolenniczką szkoleń dopasowanych do potrzeb firmy, realizowanych kompleksowo a nie wyrywkowo. Jednorazowe szkolenie może zadziałać doraźnie, jednak zmiana to proces, którego efekty odczuwalne są po jakimś czasie. Projekty szkoleniowe, o których opowiadam (w formule zamkniętej), zniknęły na jakiś czas z rynku, obecnie można je realizować w trochę innej formule, korzystając ze środków dystrybuowanych przez Koszalińską Agencję Rozwoju Regionalnego. Dofinansowanie szkoleń wynosi od 50 do 80%, co stanowi istotną pomoc dla przedsiębiorcy. Można sfinansować zarówno szkolenia zawodowe jak i interpersonalne. Quadrivium realizuje kilka projektów szkoleniowych z wykorzystaniem tego finansowania, między innymi dla Hotelu Grand Baltic Sp. z o.o. w Dźwirzynie. Cały proces szkoleniowy rozpoczął się od analizy potrzeb wykonanej drogą elektroniczną za pomocą ankiet. Zinterpretowała je i podsumowała Pani dr Sylwia Olszewska – trenerka psychologii biznesu, wykładowczyni i twórczyni kierunków dydaktycznych jednej ze szczecińskich uczelni, właścicielka Creative Training, z którą od początku roku ściśle współpracuję. Następnie 80 pracowników wzięło udział w szkoleniach integracyjnych wyjazdowych, gdzie po raz pierwszy na jednej sali szkoleniowej spotkali się kucharz z kierownikiem marketingu a księgowa z panem stróżem. Nie tylko wykonywali te same zadania, ale często musieli sobie wzajemnie zaufać, dowiedzieć się o sobie nowych rzeczy i docenić wzajemnie swoją pracę. Kolejnym szkoleniem, które również objęło wszystkich pracowników była praca nad nową strategią przedsiębiorstwa. Misja i wizja firmy tworzona przez cały zespół nie jest pustym hasłem lecz drogowskazem, dzięki któremu wszyscy wiedzą, gdzie jest ich miejsce w organizacji oraz w jakim kierunku podążają. Dalej akademia menadżera dla kierowników wszystkich działów, którzy podnoszą swoje kompetencje zarządcze – cykl 8 comiesięcznych spotkań. Kiedy odwiedzam tego Klienta, za każdym razem widzę zmiany. Przeorganizowane działy, większe zaangażowanie w pracę, uśmiech na twarzach, u niektórych nawet strój i postawa ciała – pewna siebie i otwarta zwracają moją uwagę. Pracownicy zaczepiają mnie i pytają kiedy następne szkolenie. Chcą więcej, nie męczy ich częstotliwość ani intensywność szkoleń, doceniają swoich przełożonych za to, że mogą się uczyć i podnosić kwalifikacje.

Nie bez powodu opisałam branżę hotelarską, ponieważ hotele to organizacje, które rozumieją potrzebę stałego podnoszenia kwalifikacji i kompetencji pracowników. Kiedy standard budynku jest już najwyższy i gość ma zapewnione wszelkie luksusy, konkuruje się jakością obsługi. Szkolenia zapewniają tę jakość. Na rynku jest bardzo bogaty wybór usług szkoleniowych, zalecam dlatego ostrożność w wyborze szkoleń dla siebie czy swoich pracowników. Należy kierować się jakością a jakość zapewnić mogą zweryfikowani trenerzy, z bogatym doświadczeniem szkoleniowym, będący jednocześnie praktykami, którzy doświadczyli tego, o czym nauczają. Moja firma współpracuje właśnie z takimi osobami.

Zbliża się koniec roku, więc tym, którzy mają problem ze znalezieniem prezentu gwiazdkowego, polecam zakup szkolenia lub usługi doradczej. Aktualny zakres szkoleń znajduje się na stronie firmowej w zakładce szkolenia. Myślę, że podarowanie komuś wiedzy jest pięknym i wyjątkowym gestem. Ze swojej strony życzę Państwu spokojnych, rodzinnych świąt.

Anna Kalinowska

Quadrivium Firma Konsultingowa
www.quadrivium-kolobrzeg.pl