W poprzednim wydaniu „Prestiżu” zaprezentowaliśmy szeroko Optimę – jeden z programów klasy ERP (do zarządzania firmą) oferowanych przez jego producenta, firmę Comarch. Autoryzowanym partnerem Comarchu jest koszaliński Kompix. Oprócz Optimy, szczególnie użytecznej dla małych i średnich przedsiębiorstw, Kompix wdraża również u swoich klientów programy do zarządzania dużymi organizacjami gospodarczymi pod nazwą Comarch ERP XL i Comarch ERP Altum oraz rozwiązania Comarch e-Sklep i Comarch Mobile, czyli programy do zarządzania handlem elektronicznym. Warto się im przyjrzeć, bo są one w stanie wspierać przedsiębiorcę w każdym obszarze działalności i nie wymagają przy tym zakupu licencji na stałe, umożliwiając korzystanie z nich na zasadzie comiesięcznego abonamentu. Dzieje się tak dzięki tzw. chmurze Comarch: klient loguje się do wykupionych usług internetowo i nie musi przechowywać programu na swoim serwerze.

Krakowski Comarch jest od 25 lat twórcą oprogramowania biznesowego, działającym w skali globalnej, z powodzeniem konkurującym z największymi światowymi potęgami w tej dziedzinie. Należy do największych spółek notowanych na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.

Oferta Comarchu to obecnie kilkanaście różnych, kompletnych rozwiązań. Nie sposób omówić je wszystkie, dlatego skupimy się tym razem na prezentacji dwóch z grupy ERP (ang. enterprise resource planning) – Comarch ERP XL i Comarch ERP Altum oraz narzędzi wspierających handel – Comarch e-Sklep i Comarch Mobile.
Ważne jest to, że wszystkie te programy składają się z wyspecjalizowanych modułów, spośród których nabywca wybiera tylko te, które są mu rzeczywiście potrzebne. Wszystkie dostępne są za pośrednictwem chmury internetowej i wszystkie ze sobą doskonale współpracują.

Kompix dostarcza nie tylko wersje podstawowe programów, ale również oferuje usługę wdrożenia, w ramach której oprócz instalacji czy szkolenia oferuje dostosowanie programów do konkretnych warunków i branż (modyfikuje albo tworzy dodatkowe oprogramowanie, dzięki czemu powstają narzędzia informatyczne służące zarządzaniu np. pralnią, żwirownią, przetwórnią ryb, itp.).

Comarch_ERP-XLSkala XL, czyli Comarch ERP XL

System informatyczny Comarch ERP XL ma budowę modułową, a jego funkcjonalności idealnie współpracują ze sobą. Jest on produktem dostosowanym do krajowych i międzynarodowych realiów gospodarczych, w tym standardów Unii Europejskiej. Program adresowany jest do średnich oraz dużych firm handlowych, produkcyjnych i usługowych.

Konfiguracja oraz wybór ilości modułów następuje zawsze na podstawie analizy potrzeb i specyfiki funkcjonowania przedsiębiorstwa. Comarch ERP XL dostępny jest w wersji stacjonarnej (instalowanej na posiadanym serwerze) oraz on-line (SaaS), gdzie dostęp do programu możliwy jest przy użyciu zdalnego dostępu internetowego.

Comarch ERP XL jest systemem działającym w układzie klient-serwer. Wykorzystuje on nowoczesne technologie (m.in. Microsoft SQL Server) zapewniające sprawną, bezawaryjną pracę, bezpieczeństwo danych, a także integrację z aplikacjami z pakietu Microsoft Office. Dodatkowe narzędzia dają możliwości uzupełniania systemu o nowe funkcje. Ze względu na jego unikalność produkt wyróżniono certyfikatem Designer for Microsoft BackOffice.

Oprogramowanie Comarch ERP XL dzięki możliwości swobodnej rozbudowy o kolejne moduły w zależności od aktualnych potrzeb firmy od kilku lat jest najczęściej kupowanym systemem ERP w kraju. Obecnie w Polsce korzysta z niego ponad 5000 przedsiębiorstw reprezentujących różne branże.

Dlaczego? Comarch ERP XL pozwala na zwiększenie efektywności wszelkiego rodzaju działań w firmie. Dzięki systemowi zwiększa się wydajność pracy i osiągane są lepsze wyniki ekonomiczne. Przy użyciu programu przedsiębiorstwo zyskuje także na skuteczniejszym wykorzystywaniu kanałów sprzedaży, lepszym zarządzaniu logistyką, sprawniejszym wykorzystywaniu zasobów, a także szybszej realizacji zleceń. Nowe możliwości jakie daje program, to zwiększenie skuteczności sprzedaży i efektywności pozyskiwanie kolejnych klientów, polepszenie jakości obsługi i serwisu obecnych klientów, lepsza kontrola kosztów, zautomatyzowanie pracy oraz błyskawiczny dostęp do zawsze aktualnych danych pochodzących z poszczególnych obszarów przedsiębiorstwa.
Krzysztof Przybysz komentuje: – Jedną z podstawowych zalet tego systemu jest to, że właściwie jako jedyny na rynku pozwala na kompleksową obsługę produkcji łącznie z jej planowaniem, definiowaniem technologii i produkcji poszczególnych wyrobów, wariantów technologii, definiowaniem zasobów produkcyjnych takich, jak maszyny, urządzenia, gniazda robocze, pracownicy, a to wszystko w powiązaniu z pozostałymi elementami systemu takimi jak handel, magazyn czy księgowość. Realizacja zaplanowanych zleceń produkcyjnych jest odzwierciedlana w sposób realny, na przykład poprzez rejestratory czasu pracy na hali produkcyjnej (jest to coś innego niż tylko wejście i wyjście, to jest rejestracja każdej czynności, którą wykonuje się w ramach danego zlecenia produkcyjnego). Pozwala to efektywnie zarządzać produkcją w tym sensie, że uzyskujemy informacje na temat stanu zaawansowania procesu produkcyjnego, jak również wydajności pracowników: jeden wykonuje daną czynność dłużej, drugi krócej. Jest miejsce na to, żeby coś usprawniać.

Altum, czyli automatyzacja procesów biznesowych

Także Comarch ERP Altum jest przeznaczone dla dużych firm, w szczególności handlowych o rozbudowanej strukturze organizacyjnej. Integralną częścią programu jest tzw. mechanizm BPM (skrót od Business Process Management). Można uruchomić w nim pewne procesy biznesowe w sposób automatyczny, czyli wykonać bez udziału człowieka to, co w klasycznym programie wymaga działania operatora.

Jak to działa? Dzięki BPM możemy automatyzować zarówno rutynowe procesy charakterystyczne dla każdej firmy, jak również nietypowe zadania, specyficzne dla każdego przedsiębiorstwa, np. wprowadzenie automatycznej promocji na konkretne produkty w oparciu o spadek sprzedaży poniżej wcześniej ustalonego limitu.

Dotyczy to również procesu księgowania, bo każde wystawienie pełnego dokumentu finansowego może zostać zaksięgowane automatycznie, bez wykonywania jakichkolwiek czynności przez operatora.
System Altum stale jest rozbudowywany, także w oparciu o elementy sztucznej inteligencji. Potrafi na przykład „podpowiadać” klientowi towary, które mają związek z tym, co zamówił w danym momencie lub „przypominać”, jakie rzeczy kupował ostatnio.

Zarówno Comarch ERP XL jak i Comarch ERP Altum dostępne są w wielu wersjach językowych.

 

Branża e-commerce

Jeśli mowa o handlu to w dzisiejszych czasach nie można zapomnieć o handlu internetowym. Systemy Comarch produkowane zgodnie z koncepcją omnichannel (z ang. wielokanałowość) zapewniają dotarcie do klienta różnymi kanałami sprzedaży. Oprócz klasycznej sprzedaży detalicznej czy hurtowej w ofercie Comarch znaleźć można oprogramowanie wspierające sprzedaż internetową B2C (z ang. business-to-consumer – czyli popularne sklepy internetowe z ofertą dla klientów detalicznych), sprzedaż B2B (z ang. business-to-business – czyli oferta hurtowa dla innych przedsiębiorców) czy mobilną (usprawniającą pracę np. przedstawicieli handlowych).
Comarch e-Sklep jest aplikacją dostępną w kilku odmianach.

Może to być typowy sklep detaliczny, gdzie zakupy robi tzw. klient jednorazowy, który nie loguje się, wybiera towar, „wrzuca go do koszyka”, podaje swój adres, płaci i na tym kończy się jego kontakt ze sklepem. Taki klient może jednak w każdej chwili zarejestrować się w sklepie, dzięki czemu stworzone konto pozwoli korzystać ze sklepu częściej bez podawania co chwilę swoich danych, korzystać z promocji, newsletterów czy weryfikowania statusu zamówienia.

Może to być również sklep skonfigurowany trochę jak aplikacja B2B albo program lojalnościowy – w tym sensie, że konkretny klient szczególne warunki promocyjne albo rabaty „wypracowuje” sobie poprzez kolejne zamówienia. Wówczas po zalogowaniu się do e-Sklepu przekona się, jakie otrzymuje bonusy albo na ile ceny dla niego zostały obniżone w reakcji na wcześniejsze zakupy.

W końcu może to też być typowe B2B. Wtedy na przykład klient nie wejdzie do sklepu, jeśli nie poda loginu i hasła albo będzie widział całą ofertę pozbawioną cen do momentu aż się zaloguje.

Sklepy internetowe tworzone za pomocą programu e-Sklep różnią się również poziomem skomplikowania funkcji. Chodzi na przykład o to, że podstawowa wersja traktuje złotówkę jako walutę transakcyjną i obsługuje do sześciu języków, w tym oczywiście język polski. Wersja Enterprise, która jest bardziej rozbudowana, obsługuje zaś tzw. wielosklepowość, wielowalutowość i pełną wielojęzyczność. Oznacza to, że możemy z poziomu jednego panelu sterującego administrować dowolną liczbą sklepów. Każdy z nich może rozliczać operacje w określonej walucie albo w wielu walutach jednocześnie. Wtedy klient będzie widział cenę albo uzależnioną od kraju, z którego się loguje (np. Francuz dostanie cenę w euro, a Anglik w funtach), albo może wybrać sobie określoną walutę, która mu odpowiada.

To samo dotyczy wersji językowej: w systemie możemy zdefiniować sobie wszystkie tłumaczenia dotyczące towarów, które chcemy wystawiać w sklepach wielojęzycznych. W takim sklepie po wybraniu języka będą się prezentowały zdjęcia i opisy w odpowiedniej wersji.

Warto podkreślić, że każdy z tych systemów obsługuje do kilkudziesięciu języków, łącznie z bardziej egzotycznymi czcionkami – cyrylicą, czcionkami arabskimi czy chińskimi.

 

Wiedza na żądanie

Wszystkie rozwiązania klasy ERP autorstwa Comarchu, oferowane na naszym lokalnym rynku przez Kompix, zapewniają coś, co ma kapitalne znaczenie w zarządzaniu operacyjnym – analizy Business Intelligence. Dzięki odpowiedniemu skonfigurowaniu działających w chmurze internetowej programów, każdy kto od właściciela firmy uzyska takie uprawnienie, może w czasie rzeczywistym generować szereg raportów. Ma więc wgląd w stan magazynu, płatności, zamówienia itd., nie mówiąc już o rozmaitych raportach przekrojowych.

Świetnie sprawdza się to w firmach, ale korzystają z tych możliwości również biura rachunkowe. Mogą one w ten sposób udostępniać dane klientom. Już nie trzeba dzwonić lub pisać e-maile, żeby dowiedzieć się o wysokość podatków czy składek ZUS. Wszystko to przedsiębiorca może „obejrzeć” w dowolnym momencie samodzielnie. I oczywiście nie tylko to – dostępne są wszelkie dane przekazane do biura i ich sprofilowane analizy.

 

Pewność i bezpieczeństwo

Rozwiązania informatyczne wykorzystujące chmury internetowe mają jeszcze jedną zaletę – zapewniają doskonały backup (w uproszczeniu: kopię zapasową).

Usługa ta w ofercie Comarchu nosi nazwę Comarch IBARD i zapewnia kopię bezpieczeństwa danych przechowywaną w chmurze. Jej mocną stronę stanowi to, że chmura jest zlokalizowana w Comarch Data Center, czyli dane są przechowywane w Polsce, a nie – jak w przypadku innych powszechnie dostępnych na globalnym rynku rozwiązań – w USA albo innych miejscach świata.

Krzysztof Przybysz podkreśla: – Comarch IBARD pozwala na automatyczne wykonywanie kopii folderów, plików a przede wszystkim baz danych. Archiwizuje na bieżąco nie tylko poszczególne pliki i dokumenty, ale też same bazy, pozwalając na ich kompresję i dodatkowe szyfrowanie. Działa zarówno na systemie Windows jak i systemach mobilnych/smartfonach (Android, iOS). Oferujemy tę usługę od wielu lat, w zasadzie od momentu kiedy powstała. Zdecydowanie polecamy ją każdemu, kto chce zadbać o bezpieczeństwo swoich danych. Nasze doświadczenia wskazują na to, że często zapominamy o tak ważnej rzeczy jak własne dane. W przypadku awarii sprzęt możemy zawsze zastąpić, utrata danych jest natomiast dla firmy stratą niepowetowaną i może zaważyć nawet na jej istnieniu.

 

Nowoczesne kadry

Dzięki aplikacji Comarch HRM (Human Resources Management) zarządzanie pracownikami w firmie może stać się efektywniejsze. Program jest w pełni zintegrowany z modułami kadrowo-płacowymi wszystkich systemów Comarch ERP i pozwala m.in. na skuteczne zarządzanie czasem pracy, kwalifikacjami pracowników, urlopami, nieobecnościami i delegacjami oraz na prowadzenie elastycznego systemu oceny pracowników.

Aplikacja jest responsywna, czyli działa na przeglądarkach mobilnych (np. na smartfonach albo tabletach). Zwalnia z części obowiązków dział kadr: pozwala na samodzielne weryfikowanie przez pracowników czasu pracy czy składanie wniosków urlopowych, które tą samą metodą mogą być zatwierdzane przez osoby upoważnione.
W tej aplikacji pracownicy w każdej chwili mogą sprawdzić historię swoich nieobecności, grafik dyżurów czy zmian, komunikaty. Oprócz tego system pozwala na obsługę delegacji i rekrutacji (możliwość składania wniosków aplikacyjnych i CV).

Nowoczesne kadry to także najnowsze rozwiązanie do przechowywania elektronicznej dokumentacji pracowniczej. Mowa tu o e-Teczce, która służy przechowywaniu dokumentów kadrowych związanych z pracownikiem w formie elektronicznej, umożliwiając jednocześnie łatwy dostęp do danych pracownika.
Wszystkie powyższe rozwiązania ściśle współpracują ze sobą, pozwalając tym samym na kompleksowe i sprawne zarządzanie przedsiębiorstwem.

 

KOMPIX

ul. Cypryjska 11/1, 75-430 KOSZALIN
tel. +48 94 340 49 49
www.kompix.pl
kp@kompix.pl
kom. +48 602 585 375