Koszaliński teatr od zawsze otwarty był na współpracę z lokalnym środowiskiem biznesowym. Z wieloma firmami prowadzi ją od lat. Partnerów, którzy w różny sposób i od lat wspierają działalność Bałtyckiego Teatru Dramatycznego jest kilkunastu. Warto znaleźć się w tym gronie. Ze swoją sześćdziesięciopięcioletnią historią i ogromnym szacunkiem widzów teatr jest marką samą w sobie, a przez to idealnym partnerem do udanej i trwałej biznesowo-artystycznej relacji.
Klasyczny mecenat, sponsoring, reklama, promocja czy wynajem przestrzeni teatralnej – współpraca z BTD może mieć różne oblicza. Dla teatru to znacząca pomoc służąca rozwojowi instytucji i realizacji jej artystycznych ambicji. Dla partnerów – możliwość budowania wizerunku, a tam, gdzie w grę wchodzi kultura, to zawsze proces o wymiarze prestiżowym. Pole do działania to imponująca infrastruktura i rozliczne narzędzia promocji. Ponadto: otwartość na wyzwania.

 

Spektakl na zamówienie

Propozycja dla firm i instytucji, które chciałyby zwykłą uroczystość – bankiet, jubileusz, imprezę świąteczną, konferencję czy spotkanie biznesowe – wzbogacić o pierwiastek kulturalny, a do tego urządzić ją w wyjątkowych i eleganckich wnętrzach. Do dyspozycji są trzy sceny o różnych wielkościach, co umożliwia zorganizowanie zarówno kameralnego przyjęcia, jak i dużego eventu. Największa pomieści 364 osoby plus dostawki. Mała: 70-100 osób. Widownia Sceny Na Zapleczu liczy 120-140 miejsc, a tuż za nią znajduje się sala lustrzana, miejsce idealne na przyjęcie po spektaklu. Funkcję bankietową może też pełnić przestronne foyer, a ponieważ teatr współpracuje z kilkoma restauracjami i firmami cateringowymi, przygotowanie poczęstunku gości jest w stanie również wziąć na siebie.

– Wybrać można dowolny spektakl – zaznacza Rafał Wołyniak, specjalista ds. promocji i marketingu BTD. – W repertuarze mamy doskonałe farsy, wyśmienite komedie, sentymentalne spektakle muzyczne, ale też pozycje współczesne czy dramaty. Ograniczeniem jest tylko wielkość wybranej sali, bo musi ona pomieścić scenografię. Jeśli firma planuje imprezę w niewielkim gronie, ale jest zainteresowana większym spektaklem, wystawiamy je na dużej sali, z udziałem widzów. Po spektaklu opuszczają oni teatr, a goście bawią się dalej na bankiecie. Dodatkowym bonusem jest zmniejszenie w takim wypadku kosztu wynajmu.
Oferta dotyczy sezonu, który zaczyna się we wrześniu, a kończy w czerwcu, choć w wyjątkowych sytuacjach, przy wcześniejszym zaplanowaniu gwarantującym obecność obsady, możliwa do wykonania także w miesiącach letnich. W pozostałym czasie jest dostępna w tygodniu oraz w weekendy do południa.

 

Reklama na bogato

Nic nie działa na wyobraźnię tak, jak liczby. W ubiegłym sezonie BTD sprzedało 78 tysięcy biletów na wszystkie wydarzenia (było ich w sumie 150). Profile internetowe teatru zanotowały 250 tysięcy wejść na stronę internetową, a ponad 4 tysiące osób na bieżąco śledzi profil na Facebooku i Instagramie. Kolportaż materiałów reklamowych obejmuje pięćdziesiąt miejsc na terenie Koszalina, w tym instytucje kultury, urzędy, banki, uczelnie, szkoły, obiekty turystyczne i rozrywkowe. Co więcej, materiały wykorzystywane są do promocji spektakli wyjazdowych, a więc trafiają nie tylko do miejscowości w województwie zachodniopomorskim, ale także pomorskim, wielkopolskim i lubuskim. W sumie trzydziestu miejsc rocznie. BTD promowane jest też w autobusach komunikacji miejskiej, którą dziennie podróżuje kilka tysięcy osób.
Już umieszczenie logo firmy na ulotkach, biletach on-line, plakatach, programach poszczególnych spektakli pozwala na zaistnienie w szerokim zasięgu promocji, a do tego BTD oferuje miejsce na stronie internetowej teatru czy reklamę na telebimie umieszczonym obok kasy biletowej. Warto pamiętać, że grono odbiorców jest wyjątkowe: to ludzie zainteresowani kulturą, opiniotwórczy, intelektualiści. Skojarzenie z tego typu środowiskiem jest wartościowe samo w sobie i bezcenne dla wizerunku firmy.

 

Mecenat albo sponsoring

Od ośmiu lat istnieje w BTD możliwość wykupienia fotela teatralnego na wszystkie wieczorne spektakle w danym miesiącu. To sztandarowa i ciesząca się niezmienną sympatią opcja wsparcia działalności teatru. Można dzięki niej na chwilę – krótszą lub dłuższą – stać się właścicielem cząstki teatralnego świata. Można też wesprzeć koszalińską scenę nie z perspektywy widza, ale mecenasa – spektaklu repertuarowego lub wydarzenia. Wsparcie może mieć różne formy i zawsze jest ustalane indywidualnie. – Warunki takiej współpracy są uzależnione od rodzaju spektakli, grupy docelowej odbiorców, rodzaju sceny
wystawienia spektaklu, autora oraz warunków artystycznych – zaznacza Rafał Wołyniak.
Osobną kategorią jest sponsoring Sceny Inicjatyw Aktorskich, która dotąd zrealizowała takie teatralne hity jak „Noc poety, wiersze i piosenki Jonasza Kofty”, „Kali Babki” czy „Dachowanie”. Specjalną, bo projekty w ramach SIA są produkowane wyłącznie z darowizn, środków zewnętrznych oraz pozyskanych od sponsorów, i choć nieujęte w budżecie placówki, to obecne w bieżącym repertuarze.

 

Inicjatywa własna? Czemu nie!

– Jesteśmy otwarci wobec wszelkich propozycji współpracy ze strony sponsorów, jeżeli tylko technicznie i logistycznie jesteśmy w stanie im sprostać – zaznacza Rafał Wołyniak. – Potrzeby i pomysły bywają różne, a czasem zaskakujące. Bywały już samochody z reklamą stojące na placu Teatralnym czy słodkości rozdawane widzom po spektaklu. Czekamy na więcej!
Poza szerokim zakresem współpracy i elastycznego podejścia, BTD gwarantuje tzw. wyłączność branży. To dobra praktyka stosowana w relacjach biznesowych. – Podpisujemy umowę tylko z jednym przedstawicielem danej dziedziny – wyjaśnia Rafał Wołyniak. – Uważamy, że to uczciwe, eleganckie i komfortowe dla naszych sponsorów. To jak współpracujemy, jest dla nas niezwykle istotne. Bardzo nam zależy, by współdziałanie było długofalowe, trwałe, satysfakcjonujące i oparte nie tylko na wymiernych zyskach dla obu stron, ale też niemniej ważnym szacunku. Marka zobowiązuje.