Bieżąca dekada w motoryzacji należy bez wątpienia do SUV-ów. Każda licząca się marka ma do zaoferowania auta z tej kategorii – nawet te najbardziej konserwatywne. W przypadku niektórych producentów stały się one wręcz „okrętami flagowymi”. Tak jest również z Mazdą i modelem CX-5, który według danych statystycznych stanowi obecnie jedną czwartą sprzedaży tego wytwórcy w Polsce (ogółem dotychczas na świecie nabywców znalazło już 1,5 mln sztuk CX-5). Mieliśmy okazję wypróbować to auto w jego drugiej generacji, wyposażone w silnik o pojemności 2,5 litra, w maksymalnie bogatej konfiguracji, z automatyczną skrzynią biegów. Dosłownie za parę tygodni dostępne będzie ono po faceliftingu – dodatkowo z kamerą 360 stopni i zaawansowanymi funkcjami bezpieczeństwa dostępnymi teraz nawet w niższych wersjach wyposażeniowych.

 

Gdyby podsumować wrażenia z naszego testu w jednym zdaniu, można by stwierdzić, że mieliśmy do czynienia z samochodem, który nie daje szans pomarudzić. Ale jednocześnie paroma rzeczami zaskakuje. Pierwsza to silnik. Wbrew modzie na dodawanie silnikom mocy poprzez turbodoładowanie Mazda twardo trzyma się tradycji i stosuje w modelu CX-5 jednostkę napędową klasyczną, dającą moc 192 KM. To wystarcza, by auto miało satysfakcjonującą dynamikę, choć do demonów prędkości nie należy. Jednak nie prędkość ma być jego podstawową właściwością.

Mazda CX-5 to średniej wielkości SUV, który w 2017 roku doczekał się drugiej generacji. Zmiany w stosunku do pierwowzoru nie były rewolucyjne, a raczej ewolucyjne. Sylwetka auta stała się bardziej aerodynamiczna i zadziorna. Główne zmiany objęły przedni pas, gdzie zagościły diodowe matrycowe reflektory z adaptacyjnym doświetlaniem zakrętów.

Konstrukcyjnie Mazda CX-5 bazuje na swoim poprzedniku, a płytę podłogową dzieli z poprzednią Mazdą 6. Nadwozie nieznacznie urosło i teraz ma 4550 mm długości, 1840 mm szerokości i 1675 mm wysokości. Plastikowe nakładki na nadkola dodają sylwetce masywności.

Kabina pasażerska jest bardzo przestronna zarówno w przednim jak i w tylnym rzędzie siedzeń. Na kanapie pasażerowie znajdą dużo miejsca na nogi i nad głowami, dzięki czemu nawet trójce dorosłych osób powinno tam być całkiem wygodnie. Również bagażnik nie rozczarowuje pojemnością, ponieważ może pomieścić 506 litrów bagaży, a po złożeniu oparć kanapy – 1620 l. Utrudnieniem może być jedynie dość wysoko umieszczony próg załadunkowy, jednak to bolączka wszystkich aut typu SUV.

Dużym plusem wnętrza Mazdy CX-5 jest jego ergonomia. W podłokietniku znalazł się obszerny schowek, w którym ukryto dwa wejścia USB (kolejne dwa znajdziemy w podłokietniku na kanapie, która jest na dodatek trzystopniowo podgrzewana). Również w drzwiach znajdziemy duże kieszenie pozwalające na schowanie np. dużej butelki.

Opierając prawy łokieć na podłokietniku, kierowca intuicyjnie trafi dłonią na pokrętło odpowiedzialne za sterowanie menu. W dzisiejszych czasach wielu producentów odchodzi od tradycyjnych zegarów, na rzecz cyfrowych tablic przyrządów. Choć wygląda to nowocześnie, często przeraża nadmiarem ikon i funkcji. W CX-5 znalazły się jednak klasyczne i bardzo eleganckie analogowe wskaźniki. Nieduży wyświetlacz komputera pokładowego wskazuje tylko niezbędne informacje, a całość jest bardzo schludna, czytelna i przyjazna kierowcy.

2.5-litrowy silnik zestawiono z sześciobiegową przekładnią automatyczną. Japończykom należy się pochwała, bo układ skrzyni jest najbardziej intuicyjny z możliwych. W CX-5 pojawił się przełącznik sportowej jazdy. Możemy więc poruszać się w trybie normalnym lub przełączyć na sport. Dynamiczny tryb w przyjemny sposób budzi potencjał auta.

Osiągi auta są wystarczające – nawet przy prędkości 120-130 km/h wciąż do dyspozycji są spore rezerwy mocy, pozwalające przyspieszyć i bezpiecznie wyprzedzić inne auto. Skrzynia biegów miękko i komfortowo zmienia przełożenia.

Spalanie, biorąc pod uwagę dobre osiągi CX-5, jest akceptowalne. Co prawda nie udało się nam osiągnąć parametrów deklarowanych przez producenta, ale 9,3 l na 100 km przy jeździe mieszanej nie przeraża.

Układ jezdny skonfigurowano pod kątem szosy – jest raczej sztywny, sprężysty, pozwala na pewne kierowanie autem podczas szybkiej jazdy. Na drogach polnych już tak idealnie nie jest, ale w granicach akceptacji – w końcu nie jest to klasyczna „terenówka” a SUV.

To co przyjemnie zaskakuje w modelu CX-5 w testowanej wersji to liczba elementów służących bezpieczeństwu. Lista tzw. asystentów obejmuje wszystko, co realnie podnosi komfort i redukuje ryzyko poruszania się po zatłoczonych drogach. Osoby nienawykłe do tej nowinki może początkowo deprymować wyświetlacz head up, pokazujący kierowcy niektóre parametry na szybie na wprost oczu. Szybko jednak się do niego przyzwyczają i polubią, bo w przypadku Mazdy nie jest to gadżet, ale realna pomoc w prowadzeniu auta („czytanie” znaków drogowych, ostrzeżenia – np. o przekroczeniu prędkości).

Zawsze testując nowe samochody zadajemy sobie podstawowe pytanie, czy chcielibyśmy być użytkownikami ich na stałe. W przypadku Mazdy CX-5 odpowiedź jest zdecydowanie twierdząca. To auto na lata, solidne, wygodne i bezpieczne, wdzięczne w prowadzeniu – z kategorii tych, które się „czuje” w chwilę po zajęciu miejsca za kierownicą.

 

 


W pierwszym półroczu 2018 roku Mazda CX-5 była najczęściej kupowanym modelem marki w Polsce. Tegoroczna sprzedaż 1845 egzemplarzy w porównaniu do 856 sztuk w analogicznym okresie ubiegłego roku oznacza wzrost o 116 proc. i potwierdza, że odnowiona stylistyka projektowania KODO – Dusza Ruchu oraz rozwiązania technologiczne SKYACTIV i systemy bezpieczeństwa i-ACTIVSENSE zyskały uznanie wśród polskich klientów. Najchętniej sięgają oni po silniki benzynowe: 2.0 SKYACTIV-G o mocach 160 i 165 KM i 2.5 SKYACTIV-G o mocy 194 KM, które stanowią aż 90 proc. sprzedaży tego modelu. Wbrew panującemu trendowi większość, bo niemal 67 proc. kupujących, decyduje się na napęd na wszystkie koła i-ACTIV AWD, a aż dwa na trzy egzemplarze CX-5 opuszczające polskie salony to najbogatsze wersje SkyPASSION.

W rok po wprowadzeniu do sprzedaży obecnej Mazdy CX-5, model przeszedł drobne zmiany. Do seryjnego wyposażenia wersji SkyPASSION dodany został system kamer 360°, jest on też składową Pakietu Safety dla poziomu SkyENERGY. Dodatkowo, poziom SkyPASSION z silnikiem 2.0 SKYACTIV -G wyposażony jest teraz w adaptacyjny układ utrzymywania stałej prędkości (aktywny tempomat MRCC), wspomaganie hamowania (SBS) oraz kolorowy wyświetlacz head-up na przedniej szybie. Oznacza to, że wyposażenie poziomu Sky- PASSION nie będzie już uzależnione od wybranego silnika. Kolorowy wyświetlacz head-up na szybce pozostaje elementem pakietu Safety dla poziomu SkyENERGY. W wyniku zmian konstrukcyjnych wprowadzonych w silniku 2.0 SKYACTIV-G, wersja z napędem i-ACTIV AWD charakteryzować się będzie tą samą mocą, co wersja z napędem na przednią oś, czyli 165 KM. Zmiany konstrukcyjne silnika SKYACTIV-D pozwoliły podnieść moc maksymalną ze 175 do 184 KM i maksymalnego momentu obrotowego z 420 do 445 Nm. Jednocześnie, w celu spełnienia nowej normy emisji spalin Euro 6d-Temp, do wersji z silnikiem SKYACTIV- D wprowadzona została technologia „selektywnej redukcji katalitycznej” (SCR, czyli rozwiązanie nazywane zwyczajowo „AdBlue”). Wprowadzenie tego rozwiązania pozwala znacząco zredukować poziom emisji tlenków azotu. W odpowiedzi na rosnące zapotrzebowanie ze strony klientów na wersję z mocnym silnikiem benzynowym bez napędu i-ACTIV AWD, do gamy Mazdy CX-5 2018 wprowadzona została wersja 2.5 SKYACTIV-G 194 KM 6AT 4×2 w wersji wyposażenia Sky- ENERGY. Pierwsze egzemplarze Mazdy CX-5 po zmianach modelowych pojawią się w salonach na przełomie sierpnia i września br.

 

Mazda CX-5 2.5 Skyactiv

Długość – 4550 mm
Szerokość – 1840 mm
Wysokość – 1675 mm
Rozstaw osi – 2700 mm
Masa własna – 1613 kg
Maks. masa całkowita – 2143 kg
Silnik (typ/cylindry/zawory) – benzynowy/R4/16
Zasilanie – wtrysk bezpośredni
Pojemność skokowa – 2488 cm3
Moc maksymalna (KM/obr./min) – 194/5700
Maks. mom. obr. (Nm/obr./min) – 256/4000
Skrzynia biegów/napęd aut. – 6/4×4
Opony testowanego auta – 225/55 R 19
Masa własna/ładowność (kg) – 1575/490
Pojemność bagażnika – 503/1620 litów
Pojemność zbiornika paliwa – 58 litrów
Przyspieszenie (0-100 km/h) – 8,0 s
Prędkość maksymalna 194 km/h
Spalanie w mieście – 9,3 l/100 km (wg producenta)
Spalanie poza miastem – 6,0 l/100 km (wg producenta)
Spalanie średnie – 7,2 l/100 km (wg producenta)
Spalanie średnie – 9,0 l/100 km (podczas testu)
Teoretyczny zasięg – 805 km Średnica zawracania – 11,7 m

 

BMG Goworowski sp. z o.o.

Salon w Słupsku: ul. Słupska 6; 76-251 Bolesławice k/Słupska;
tel.: +48 59 848 70 70; e-mail: 01020.klienci@mazda-dealer.pl

Salon w Gdyni: ul. Łużycka 9, 81-537 Gdynia;
tel.: +48 58 660 49 00; e-mail: 01016.klienci@mazda-dealer.pl

Salon w Gdańsku: ul. Elbląska 81; 80-718 Gdańsk;
tel.: +48 58 3 222 222; e-mail: 01003.klienci@mazda-dealer.pl