Czwarta generacja roadstera Mazdy pozytywnie zaskakuje. Wygląda jak zabawka, ale nią nie jest, bo niczego nie udaje. Wolnossący, 160-konny silnik, niewielka masa, doskonałe rozłożenie ciężaru i napęd przekazywany na tylną oś powodują, że jazda tym autem to ogromna przyjemność. Mimo dwulitrowego silnika pali niedużo i kosztuje dużo mniej niż odpowiedniki innych marek.

 

Bezpieczeństwo

Mazda MX-5 wyposażona jest w szereg systemów bezpieczeństwa stosowanych w samochodach klasy premium. Jest to m.in. system monitorowania martwego pola. Jego działanie sprowadza się do tego, że kierowca otrzymuje informację, iż z tyłu zbliża się do niego inny pojazd, który wjeżdża w obszar, którego nie jest w stanie pokazać zwykłe lusterko. Tutaj zaś w skrajnej części lusterka pojawia się wówczas ostrzegawcze światełko. Pozwala to uniknąć ewentualnego zderzenia bocznego, gdy pojazdy są wobec siebie przez chwilę położone równolegle.
Inna przydatna funkcja to ostrzeganie przed niezamierzoną zmianą pasa ruchu. Najechanie na linię dzielącą pasy powoduje dźwięk przypominający buczenie. Na bezpieczeństwo pozytywnie wpływa również układ dynamicznej stabilizacji toru jazdy. Dzięki temu samochód zachowuje się pewniej w momencie wyprzedzania albo omijania przeszkód, bo układ automatycznie ogranicza moc silnika i przyhamowuje poszczególne koła.

Oświetlenie Mazdy MX-5 opiera się na reflektorach diodowych (LED) z systemem adaptacyjnego doświetlania zakrętów. To ważne podczas jazdy nocą, bo wiązka światła płynąca z reflektorów dostosuje swój kierunek do toru jazdy i doświetla zakręty albo łuki drogi. Auto ma również zdolność reagowania na pojazdy nadjeżdżające z przeciwka i automatycznego przełączania świateł drogowych (tzw. długich) na światła mijania (tzw. krótkie). Po prostu nikogo na drodze nie oślepiamy.

Dodajmy do tego wszystkiego system monitorujący ruch poprzeczny przy cofaniu, kamerę cofania w testowanym samochodzie i bezkluczykowy dostęp, a uzyskamy komplet tego, co potrzebne. Mamy więc do czynienia z nowoczesnym samochodem, ale nie przeładowanym elektroniką i „bajerami” bez znaczenia.

Estetyka

Patrząc na Mazdę MX-5 nikt nie ma chyba wątpliwości, że to auto z mocno sportowym duchem. Podkreśla go potężna część przednia z zadziornie wyglądającymi reflektorami, wydłużona sylwetka, masywne nadkola, smukłe boczne przetłoczenia i mocno opadająca linia dachu. Dodatkowo testowana wersja była wyposażona w spoilery przednie, tylne oraz boczne w kolorze Brilliant Black, które dodatkowo podkreślają sportowy charakter samochodu.

Estetyka wnętrza nie budzi zastrzeżeń. Podłokietnik i boczna wewnętrzna część drzwi wykonane są z materiałów, które uginają się pod naciskiem. Z kolei daszek nad klasycznymi zegarami wykonano z twardego materiału, ale to w tym przypadku w niczym nie przeszkadza. Wokół nawiewów znajdziemy elementy chromowane, co dodaje eleganckiego sznytu. Fotele obite są skórą, z czerwonymi przeszyciami (akcent sportowy), są wygodne, pewnie „trzymają” siedzącą osobę. W zagłówkach zamontowano dodatkowe głośniki, które wspomagają nagłośnienie w czasie jazdy.

Świetnie, że konstruktorzy i designerzy Mazdy zachowali klasyczne w formie zegary. To ukłon w stronę najlepszych tradycji motoryzacyjnych. Co prawda na lewym zegarze na bieżąco wyświetlają się dane z komputera pokładowego takie średnie zużycie paliwa, chwilowe zużycie paliwa, odległości etc., ale odbywa się to nieostentacyjnie.

Pośrodku przedniej części wnętrza znajdujemy siedmiocalowy wyświetlacz dotykowy. Pozwala on obsługiwać system multimedialny i nawigację. Dla wygody kierowcy jego obsługa możliwa jest również za pomocą pokrętła wielofunkcyjnego HMI dostępnego prawą ręką. Co typowe dla bardzo dbających o bezpieczeństwo Japończyków – brak jest możliwości sterowania wyświetlaczem dotykowym podczas jazdy, z dotykowej obsługi możemy korzystać tylko kiedy samochód stoi. Z kolei obsługa telefonu odbywa się za pomocą przycisków ulokowanych na kierownicy i również nie dekoncentruje prowadzącego.

Generalnie stronę estetyczną można podsumować: prostota, bez udziwnień i przesady.

_DSC4349

Jazda

Testowaliśmy najlepiej wyposażoną wersję Mazdy MX-5 z twardym, automatycznie składanym i rozkładanym dachem.

Auto waży tylko 1055 kg, co w połączeniu ze 160 końmi mechanicznymi pod maską i tylnym napędem powoduje, że jest ono bardzo dynamiczne. Ma doskonałe, sprężyste zawieszenie. Najlepiej zachowuje się na krętych gładkich drogach.

Ma bardzo precyzyjny układ kierowniczy. Sześciobiegowa manualna skrzynia biegów z niedużym drążkiem pozwala na szybkie przełożenia. Biegi nie „wchodzą” lekko, ale to dodaje jeździe smaku, bo jeszcze silniej kierowca czuje, że panuje nad autem i że prowadzenie wymaga koncentracji oraz pewnych, precyzyjnych ruchów.
Podstawowe odczucie, które pojawia się zaraz po tym, jak zajmiemy miejsce za kierownicą Mazdy MX5: kierowca i samochód stają się jednością – jakkolwiek patetycznie by to nie zabrzmiało. Naprawdę czujemy, że każdy nasz ruch, każda najdrobniejsza decyzja są natychmiast odzwierciedlone w zachowaniu samochodu.
Ktoś, kto na co dzień używa dobrego auta i spokojnie bierze ostre zakręty z prędkością – powiedzmy – rzędu 80-90 km/h zdziwi się, że można to robić bezpiecznie i pewnie z prędkością nawet 120 km/h. Mazda MX-5 jest jakby stworzona do takich sytuacji. Ona po prostu płynie i pilnie „słucha” kierowcy. I stąd m.in. bierze się przyjemność jego prowadzenia.

Osobna doza satysfakcji i przyjemności to jazda w pogodny dzień ze złożonym dachem. Jest oczywiste, że wtedy nie popędzimy „stówą”, bo huk wiatru w uszach byłby dyskomfortowy. Ale poruszając się z prędkością 60-70 km/h możemy delektować się nie tylko przyjemnością prowadzenia, ale także otoczeniem i bez problemu możemy rozmawiać z pasażerem.

 

Zaskoczenia

Silnik wolnossący o pojemności dwóch litrów, moc 160 KM, sportowy charakter – wszystko to usprawiedliwia podejrzenia, że auto może dużo palić. I tu pierwsza duża niespodzianka: przy dynamicznej jeździe w trybie mieszanym z przewagą jazdy poza miastem testowany egzemplarz spalił średnio 6,2 litra benzyny na 100 kilometrów. To naprawdę imponujące!

Do Mazdy MX-5 nie wsiada się wygodnie, zwłaszcza komuś bardzo wysokiemu, bo fotele ulokowane są głęboko, a próg dość wysoki. Ale nawet osoba słusznego wzrostu (190 cm) i takiej postury znajduje za kierownicą wystarczająco dużo miejsca, by mieć potrzebną swobodę ruchu.

I na koniec – cena. Tutaj Mazda jest absolutnie bezkonkurencyjna. Podstawowa wersja kosztuje około 100 tys. złotych, wersja maksymalnie doposażona to wydatek około 130 tys. zł. Roadstery innych marek są dwu-trzykrotnie droższe!

Podsumowanie

Mazda MX-5 nie jest autem, które spełni wszystkie wymagania stawiane samochodowi „codziennego użytku”. Ale nie takie jest przecież założone jej przeznaczenie. To raczej pojazd do zadań specjalnych – mniejszych i większych eskapad. Co prawda mały bagażnik (127 litrów) nie pozwoli zapakować dużego bagażu, jednak średniej wielkości walizka i torba z kijami golfowymi się w nim zmieści (sprawdzone). Pamiętajmy przy tym, że jest to auto dwuosobowe. Tak więc na weekendowy romantyczny wypad albo całodzienną wycieczkę po okolicy będzie w sam raz.

Jeśli chcą się Państwo o tym przekonać, wystarczy telefon do słupskiego dealera Mazdy – firmy BMG Goworowski – i umówienie jazdy próbnej. Jesteśmy pewni, że Państwo nie pożałują. Nam z Mazdą MX-5 trudno się było pożegnać. Jest to samochód, który chce się prowadzić dla czystej przyjemności jazdy.

 


BMG Goworowski sp. z o.o.
Salon w Słupsku: ul. Słupska 6; 76-251 Bolesławice k/Słupska; tel.: +48 59 848 70 70; e-mail:
01020.klienci@mazda-dealer.pl
Salon w Gdyni: ul. Łużycka 9, 81-537 Gdynia; tel.: +48 58 660 49 00; e-mail:
01016.klienci@mazda-dealer.pl
Salon w Gdańsku: ul. Elbląska 81; 80-718 Gdańsk; tel.: +48 58 3 222 222; e-mail:
01003.klienci@mazda-dealer.pl

 

PODSTAWOWE DANE

Długość/szerokość/wysokość – 3915/1735/1236 mm
Rozstaw osi – 2310 mm
Rozstaw kół przód/tył – 1495/1505 mm
Zwis przedni/tylny – 760/845 mm
Prześwit – 135 mm
Minimalna pojemność bagażnika – 127 litrów
Pojemność skokowa – 1998 cm3
Typ silnika – benzynowy
Moc silnika – 160 KM (118 kW) przy 6000 obrotów/min
Maksymalny moment obrotowy – 210 Nm przy 4000 obrotów/min
Liczba i układ cylindrów – 4, rzędowy
Liczba zaworów 16
Rodzaj hamulców przód/tył – tarczowe wentylowane, tarczowe
Rodzaj skrzyni biegów – manualna, 6-biegowa
Rodzaj napędu – na tylną oś
System start&stop – i-STOP
Prędkość maksymalna – 215 km/h
Przyspieszenie (od 0 do 100km/h) – 7,5 s
Średnie spalanie (cykl mieszany) – 6,6 l/100km
Spalanie w trasie (na autostradzie) – 5,7 l/100km
Spalanie w mieście – 8,4 l/100km
Pojemność zbiornika paliwa 45 l
Minimalna masa własna pojazdu (bez obciążenia) – 1055 kg
Maksymalna masa całkowita pojazdu (w pełni obciążonego) – 1305 kg