„Wersja kombi” w przypadku Porsche brzmi tak samo oryginalnie jak kiedyś było to w przypadku „SUV-a”. Czas jednak pokazał, że nawet tak konserwatywna marka może pozwolić sobie na radykalną zmianę przyzwyczajeń jej miłośników. Jakby tego było mało, to jeszcze zdolna jest osiągnąć przy tym gigantyczny sukces. Idąc tą drogą, po ośmiu latach od wprowadzenia na rynek swojej pierwszej limuzyny, Porsche stawia kolejny krok prezentując Panamerę kombi o nazwie Sport Turismo.

Panamera dostępna jest w trzech wersjach nadwoziowych. Modelem bazowym jest liftback, zwany przez producenta „limuzyną”. Ponadto dostępna jest jej przedłużona o 15 cm odmiana Executive, a najnowsze uzupełnienie tej oferty to wariant – Sport Turismo. Od słupka B jest całkowicie nowy stylistycznie, w stosunku do wersji liftback. Długość nadwozia i rozstaw osi, wynoszące odpowiednio 5049 mm i 2950 mm, są identyczne w obu wersjach, ale dzięki zastosowaniu lekkich materiałów nadwozie „kombi” jest tylko o koło 30-40 kg cięższe niż w „limuzynie”.

panamera 1

Mocno przeprojektowane jest też wnętrze. Z tradycyjnego zestawu wskaźników został tylko obrotomierz, po jego obu stronach umieszczono wyświetlacze o wysokiej rozdzielczości. Centrum dowodzenia stanowi intuicyjny wyświetlacz na konsoli środkowej o przekątnej 12,3 cala z najnowszą wersją systemu multimedialnego.

Nowością jest także to, że Sport Turismo występuje w wersji pięcioosobowej. Kto jednak liczy na wygodną podróż na środku tylnej kanapy, szybko się rozczaruje. Sam producent określa tylną kanapę jako 2+1. Używając motoryzacyjnej analogii, jest to jak jazda z założonym kołem zapasowym. Dojedziemy, ale tylko do wulkanizacji. Podobnie jest z podróżowaniem Panamerą Sport Turismo w pięć osób – długa trasa będzie z tyłu niekomfortowa. Dwa zewnętrzne miejsca mają formę indywidualnych, wygodnych siedzeń, środkowe miejsce jest dodatkowo ograniczone przez wysoki i masywny tunel. Opcjonalnie Sport Turismo oferowane jest w konfiguracji czteromiejscowej, z dwoma elektrycznie sterowanymi, osobnymi tylnymi fotelami i wydaje się to najsłuszniejszym rozwiązaniem.

panamera 2

Wersja kombi daje natomiast kilka korzyści. Po pierwsze – wyżej poprowadzona linia dachu Sport Turismo zmieniła kształt drzwi, dzięki czemu otwór jest większy i pozwala na łatwiejsze wsiadanie oraz wysiadanie pasażerom drugiego rzędu siedzeń. Po drugie, nad ich głowami wygospodarowano więcej miejsca, ze względu na brak opadającego dachu, jak ma to miejsce w limuzynie.

Testowany egzemplarz w odmianie Turbo to także nowy epizod w klasie super sportowych samochodów o rodzinnym charakterze. Prędkość 100 km/h osiągana w 3.6 sekundy oraz maksymalna, wynosząca ponad 300 km/h przenoszą pasażerów w zupełnie inny świat, w którym dotychczas (w wersji kombi) obecne były tylko Audi i Mercedes.

panamera 3

Silnik o pojemności 4-litrów w układzie V8 generuje 550 KM i 770 Nm. Do wyboru kierowcy są 4 tryby jazdy, z których każdy wyraźnie zmienia charakter Panamery. Tryb Normal daje poczucie komfortu i spokoju, a Sport wyraźnie wyostrza reakcje samochodu. Z kolei Sport Plus jeszcze wyraźniej czyni z Panamery samochód wybitnie sportowy. Ostatni z trybów – Individual wymaga dłuższego poznania samochodu i jego reakcji na konkretne ustawienie, kiedy jednak skonfiguruje się poszczególne elementy jazdy pod własne wymagania, Panamera staje się samochodem niemal idealnym.