Lato to czas wydarzeń lekkich, jednak w lipcu będzie miało miejsce również takie o wysokiej randze artystycznej. „Panoramiczny happening morski” Tadeusza Kantora w fotografii Eustachego Kossakowskiego – w 50. rocznicę wydarzenia na Plenerach w Osiekach (1967) na niezwykłą wystawę zaprasza Galeria Scena/Fundacja #Kultura.

W Łazach, parę kilometrów od podkoszalińskich Osiek – miejsca słynnych plenerów w latach 1963-1981 – „artysta Edward Krasiński, ubrany w czarny frak, stojąc na podeście zanurzonym częściowo w wodzie, tyłem do widzów ulokowanych na leżakach plażowych, dyrygował falami. Następnie zrekonstruowano scenę z obrazu Théodore Géricaulta Tratwa Meduzy, przedstawiającego rozbitków w dramatycznych pozach. Modeli wybierano z tłumu zaproszonych gości i przyjaciół, ale i przypadkowych turystów. Kantor, w czarnym kapeluszu i w pasiastym szlafroku, chodził po plaży, przy pomocy tuby starając się kontrolować przebieg akcji (…). (cytat za: „Panoramiczny happening morski”, Koszalińskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne, 1967)

 

Wyjątkowa wystawa 30 fotografii Eustachego Kossakowskiego wykonanych podczas happeningu Tadeusza Kantora w 1967 r. przygotowana została we współpracy z Anką Ptaszkowską, krytyczką i historyczką sztuki, współzałożycielką Galerii Foksal. Jest jednym z wydarzeń kulturalnych organizowanych w Koszalinie z okazji 50. rocznicy wykonania „Happeningu morskiego” oraz obchodów 100-lecia awangardy. Jest także wstępem do konferencji naukowej AICA poświęconej Kolekcji Osieckiej z Muzeum w Koszalinie, która odbędzie się w Zachęcie w Warszawie 7-8 grudnia 2017. Wystawie towarzyszyć będzie odczyt Anki Ptaszkowskiej o „Panoramicznym happeningu morskim”, Kantorze i Kossakowskim.

 

Wystawa w BGSZ potrwa do 3 września. Powstała we współpracy z Miejską Galerią Sztuki MS44 w Świnoujściu, Galerią BWA Bielsko-Biała (będzie w nich prezentowana na jesień), Centrum Kultury 105 i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.

Bałtycka Galeria Sztuki w CK 105 w Koszalinie, 23.07-03.09.2017
Otwarcie: 22.07. godz. 18.00; odczyt kuratorski: 23.07. godz. 12.00 BGSz w CK 105 w Koszalinie
Wstęp na wystawę i wykład wolny.

e.kossakowski_koncert morski_nota press_small

 


Eustachy Kossakowski (1925-2001) – w latach 50. i 60., jako współpracownik czasopism: „Stolica”, „Zwierciadło, „Ty i Ja” oraz zagranicznej edycji pisma „Polska”, dokumentuje polską rzeczywistość. Zasłynął wybitną serią fotografii pejzażu przemysłowego lat 50. i 60. Wraz z Tadeuszem Rolke jest autorem unikalnej dokumentacji polskiej awangardy artystycznej lat 60., twórczości artystów związanych z Galerią Krzywego Koła i Galerią Foksal, między innymi Henryka Stażewskiego i Edwarda Krasińskiego oraz teatrów Tadeusza Kantora i Jerzego Grotowskiego.

„Panoramiczny happening morski” Tadeusza Kantora wykonany w sierpniu 1967 r. przez artystów uczestniczących w V edycji Plenerów w Osiekach (m.in. Jerzego Beresia, Edwarda Krasińskiego) jest drugim plenerowym happeningiem Kantora i jedną z pierwszych akcji performatywnych wykonanych w Polsce w latach 60. XX wieku. Bez wątpienia jest także największym i najbardziej złożonym happeningiem zrealizowanym w plenerze. Obrosły legendą, licznymi anegdotami, pozostaje niekwestionowanym kluczowym wydarzeniem polskiej sztuki nowoczesnej po 1945 roku.


Fot: Eustachy Kossakowski, „Koncert morski (Panoramiczny happening morski)”, fotografia, 1967;
© Anka Ptaszkowska; negatywy i slajdy są własnością Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie