Otwarcie Galerii Emka w 2002 roku było jednym z najważniejszych wydarzeń ostatniego dwudziestolecia historii Koszalina. Nie ma w tym stwierdzeniu przesady, jeśli wziąć pod uwagę, że było to pierwsze na Pomorzu Środkowym centrum handlowe, stworzone przez koszalinian, z wyłącznie lokalnym kapitałem i wciąż jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych obiektów w mieście. Emka przez piętnaście lat pełniła rolę centrum zakupów, rozrywki, relaksu i miejsca spotkań mieszkańców. Dziś, po wielkiej metamorfozie, odsłania nowe oblicze. Nowoczesny design, nowe sklepy, większa przestrzeń. Atmosfera ta sama. Emka niezmiennie jest miejscem, w którym po prostu przyjemnie jest bywać.

 

untitled shoot-3212-18-05-17azrEmka powstała w sercu największego osiedla w Koszalinie, zamieszkiwanego przez ok. 45 tys. osób (ok. 1/3 ludności). W wyjątkowym miejscu, o ważnym dla miasta znaczeniu historycznym – w 1991 roku odbyła się msza celebrowana przez Jana Pawła II, od czego wziął nazwę plac nazywany od tej pory papieskim. Pomysłów na jego zagospodarowanie było wiele, włącznie z wybudowaniem „wieży Eiffla”. Ostatecznie stanął tu obiekt powołany do życia przez powstałą w 2000 roku spółkę Emka. Projekt wykonała początkująca wtedy – dziś jedna z najlepszych w Polsce – pracownia architektoniczna HS99. Bryła po 15 latach wciąż urzeka uniwersalną i nowoczesną formą oraz rozplanowaniem przestrzeni. Na trzech kondygnacjach powstały: sklepy, restauracje, punkty usługowe, ale też – niedostępne wcześniej – kręgielnia, pub karaoke, dyskoteka i skałki wspinaczkowe. Nie miała problemu z pozyskaniem najemców: w pierwszym roku działalności wynajęte było 80 proc. powierzchni centrum i 70 lokali. W kolejnych latach – setka.

 

Początek z przytupem

Kamień węgielny 24 kwietnia 2001 roku wmurował nieżyjący już prezydent Henryk Sobolewski. Po roku obiekt otworzył drzwi dla klientów. Ówcześni pracownicy dokładnie pamiętają czwartek, 20 czerwca 2002 roku. Od rana padał deszcz, było zimno, pogoda raczej domowa. Huczne otwarcie stało pod znakiem zapytania, ale w okolicy godziny „0” do Emki zaczęły się zbliżać tłumy – pieszo, samochodami i komunikacją miejską. W sumie 20 tysięcy osób. W kolejnych dniach galerię odwiedziło 70 tysięcy. We wrześniu 2002 roku tzw. czujki zanotowały milionowego klienta. Obecnie centrum dziennie odwiedza około 10 tysięcy klientów. Nie tylko z Koszalina, ale też okolicznych miejscowości: Białogardu, Darłowa, Sianowa, a w lecie turyści (Emka leży na drodze dojazdowej do Mielna; od morza dzieli ją 7 km).

untitled shoot-3165-18-05-17a

Koszaliński projekt, koszaliński biznes

Wbrew pesymistycznym prognozom i sceptycznym nastrojom towarzyszącym powołaniu projektu do życia Emka szybko, bo już po roku, ugruntowała swoją pozycję. Był to niezaprzeczalny sukces, który nietrudno zrozumieć: dorośli mieli centrum zakupów, młodzież centrum rozrywki. Miasto w końcu miało własną, tętniącą życiem galerię handlową z prawdziwego zdarzenia. Na zakupy, weekendowe spędzanie czasu z rodziną i wieczorny relaks.

Trzeba podkreślić, że markę galeria zbudowała od podstaw, bez sprawdzonych wzorców czy procedur. W przestrzeni miejskiej nie istniało wcześniej nic podobnego, więc wszelkie działania były wynikową intuicji biznesowej, wyczucia rynku, oczekiwań i odpowiedzią na potrzeby mieszkańców. Jest autorskim projektem inwestorów i pracowników, którzy sami musieli dla Emki wymyślić osobowość.

Wszystko to sprawiło, że EEmka do dziś jest jednym z najsilniej kojarzonych z Koszalinem obiektów. Składa się na to doskonała lokalizacja na wielkim osiedlu, w dzielnicy skomunikowanej z resztą miasta, jak również wspomniana siła lokalnego kapitału w pierwszych latach działalności. Emka od a do z była przedsięwzięciem koszalińskim, począwszy od inwestorów, przez projektantów po najemców lokali. Do 2008 roku były to głównie koszalińskie firmy bądź sklepy franczyzowe koszalińskich przedsiębiorców, lokalne marki i handlowcy. Jako swego rodzaju kolebka koszalińskiej przedsiębiorczości, Emka miała realny i wymierny wpływ na gospodarkę miasta. Wystarczy wspomnieć, że na początku nowego milenium bezrobocie w Koszalinie wynosiło rekordowe 20 procent. Emka dała miejsca pracy całej rzeszy osób: sprzedawcom, ochroniarzom, sprzątającym, dostawcom, hurtownikom i wielu innym.

 

 

Rozrywka i kultura

Od początku istnienia działalność Emki nie ograniczała się tylko do sfery handlu. Realizując zadanie zawarte w nazwie, poza centrum handlowym, była też centrum rozrywki, także z wyższej półki. Istotnym elementem były i są wydarzenia: koncerty, konkursy i loterie, wystawy, spotkania, imprezy charytatywne, pokazy mody. Przez piętnaście lat było ich mnóstwo, bywały drobniejsze i bardziej spektakularne, wiele miało charakter cykliczny.

W 2004 roku odbył się pierwszy finał konkursu Miss Galerii Emka, organizowany do 2016 roku. Uczestniczki reprezentowały nasz region na ogólnopolskich konkursach piękności, gościły na okładkach gazet – w tym „Prestiżu” – brały udział w pokazach mody. W 2005 roku w Emce miały miejsce Mistrzostwa Polski Karaoke, których zwycięzcy wzięli udział w Mistrzostwach Świata. W 2009 roku Emka zorganizowała wydarzenie, które okazało się prawdziwym hitem: letnie kino samochodowe, a w jego ramach projekcje 27 filmów pod chmurką. Współpracowała z Wielką Orkiestrą Świątecznej Pomocy, Koszalińskim Festiwalem Debiutów Filmowych „Młodzi i Film”, Europejskim Festiwalem Filmowym „Integracja Ty i Ja”. Hucznie obchodziła swoje pięciolecie w 2007 roku i dziesięciolecie w 2012 – urodzinom towarzyszyły wydarzenia artystyczne, loterie, wyprzedaże. Na scenie muzycznej Emka gościła wykonawców koszalińskich, m.in. Kasię Cerekwicką, Darię Zawiałow, uczniów szkoły muzycznej, zespoły działające pod skrzydłami miejskich placówek, ale też artystów jazzowych i alternatywnych: Simple Acoustic Trio, Kubę Badacha, Czesława Mozila ze swoją duńską formacją Tesco Value i wielu innych.

untitled shoot-3177-18-05-17a

Momenty przełomowe

Te najważniejsze dotyczyły przekształceń własnościowych. W 2004 roku współwłaściciel Emki, Marek Kwaśnicki wykupił udziały galerii od miasta, a dwa lata później od spółki Sano. W tym samym roku spółka Emka została sprzedana brytyjskiemu funduszowi inwestycyjnemu LCP Properties. Niezwykle ważnym, choć trudnym, był rok. W Koszalinie powstało wtedy nowe centrum handlowe, a wydarzenie nieszczęśliwie zbiegło się z globalnym kryzysem ekonomicznym. Emka musiała sobie poradzić zarówno z zastojem handlowym, jak i nowym konkurentem, który sprowadził do Koszalina marki sieciowe. Wymagało to stworzenia nowej strategii działania, a jednocześnie poradzenia sobie z niekorzystnymi konsekwencjami zawartych wcześniej umów biznesowych. Ten kryzys galeria przetrwała. Pozyskała nowych najemców, otworzyła nowe sklepy, w tym sieciowe. W 2017 roku przechodzi finalny etap zmian, czyli spektakularną metamorfozę.

 

Emka po metamorfozie

Najstarsza galeria handlowa w Koszalinie rozpoczyna właśnie nowe życie. Przez ostatnie miesiące zmodernizowano budynek Emki, dostosowując go do wysokich standardów obowiązujących na rynku. Autorem wystroju jest jedna z czołowych na rynku pracowni architektonicznych VSF-creative. Unowocześnione zostały systemy odpowiadające za wygodę i bezpieczeństwo klientów (nowoczesne instalacje przeciwpożarowe, wyjścia ewakuacyjne). Powstały dodatkowe klatki schodowe i taśmy ruchome, odnowiono toalety. Większość lokali została wyremontowana, a część z nich, jak na przykład Rossmann, SANO czy RTV Euro AGD przeszły całkowitą metamorfozę. Dzięki maksymalnie podniesionym sufitom, wysokim witrynom oraz starannie dobranemu oświetleniu sklepy oraz powierzchnie wspólne wyglądają teraz elegancko i nowocześnie. Powstała wyjątkowa strefa restauracyjna – tzw. food court – w której można zjeść pyszny lunch. Aranżacja tej przestrzeni
nawiązuje do klimatu plażowego: jasne drewno, prawdziwe żeglarskie liny, marynistyczne dekoracje, industrialne lampy i falujący sufit.

 

Nowe sklepy, nowe usługi

Najistotniejszy z punktu widzenia klientów był dobór nowych najemców Emki. Zmiana organizacji powierzchni wspólnych pozwoliła na wprowadzenie do galerii nowych marek, dzięki czemu jeszcze lepiej odpowiada ona potrzebom mieszkańców Koszalina.

W odmienionej Emce znajduje się 45 sklepów, 12 punktów usługowych, kawiarnia i lodziarnia, cztery punkty gastronomiczne. Wśród nowych najemców są sklepy odzieżowe: dwupoziomowy H&M, Carry, Top Secret, Grey Wolf, Vertus, Giacomo Conti, a także pierwszy w Koszalinie salon Sinsay; obuwnicze: CCC, Deichmann, Genetic; dla dzieci: Smyk, Fiku Miku; sportowe: Martes Sport, 4F oraz z artykułami i wyposażeniem domu – Pepco.

Nowe lokale gastronomiczne to także Shanghai Kuchnia Chińska. Poza strefą zabaw dla dzieci pojawił się w pełni wyposażony pokój dla rodziców z dziećmi.

Zaraz po otwarciu ruszyła Wielka Loteria Urodzinowa „Jestem Piętnastką”. Z okazji swoich 15. urodzin, Galeria przygotowała dla klientów 15 nagród, w tym nagrodę główną, czyli samochód Toyota Aygo.

untitled shoot-3193-18-05-17azr

SANO w nowej odsłonie

SANO jest nieodłącznym elementem Galerii Emka. Spółka była jednym z trzech inwestorów – założycieli centrum, zatem podobnie jak galeria w 2017 roku największy supermarket tej sieci obchodzi piętnastolecie istnienia. Z okazji urodzin firma zrobiła prezent… klientom. Właśnie zakończył się generalny remont sklepu. – Towarzyszymy mieszkańcom codziennie i od początku działalności dokładamy starań, by zakupy w naszych sklepach były przyjemnością – podkreśla Robertas Liudvinavičius, prezes zarządu SANO. – Mam nadzieję, że w zmodernizowanym sklepie tak właśnie będzie. Zmieniliśmy wystrój i aranżację z naciskiem na wygodę. Na półkach czeka 18 tysięcy produktów. Do oferty wprowadziliśmy blisko 2 tysiące nowości. Na stoisku mięsnym i wędliniarskim, z których jakości słynie nasz sklep, oferujemy 500 rodzajów wędlin i 100 produktów mięsnych. Do tego 120 rodzajów warzyw i owoców.

Układ przestrzeni znacząco się nie zmienił, ale całość została odświeżona i odmalowana – oczywiście w charakterystycznych dla SANO czerwono-białych barwach. Pojawiły się m.in. wygodniejsze, niższe regały, dzięki czemu kupujący nie muszą się wspinać na palce, by sięgnąć po wybrane produkty. Ulepszona została też ekspozycja samego towaru, także na stoiskach z nabiałem i mięsnym.

 

W Galerii Emka pracuję od prawie 10 lat. Galeria zmieniała się na przestrzeni lat, a w ostatnim roku przeszła ogromną metamorfozę. Efekty przeprowadzonego remontu na pewno spotkają się z aprobatą naszych Klientów. Poszerzyliśmy naszą ofertę, zmienił się również wygląd Galerii. W nowej Emce znalazły się różnorodne sklepy i zupełnie nowy food court w nadmorskim klimacie. Jest to idealne miejsce na zakupy, jak również na pyszny obiad z rodziną. – Jacek Sikorski, dyrektor Galerii Emka

Zawsze powtarzam, że wszystkie zmiany są na lepsze. Bardzo się cieszę, że obserwujemy je w Galerii EMKA, która zyskała właśnie nowy wizerunek, nowe sklepy i nową jakość. Jako stylistka widzę w tym ogromny potencjał. – Olga Kurenna, stylistka Galerii Emka

 


 

15 ważnych dat i wydarzeń z życia Emki
1999 – powstanie projektu Galerii Emka autorstwa koszalińskiej pracowni architektonicznej HS99
24 kwietnia 2001 – wmurowanie kamienia węgielnego i rozpoczęcie budowy
20 czerwca 2002 – otwarcie Galerii Emka
2004 – pierwszy finał konkursu Miss Galerii Emka
2004 – wykupienie udziałów Miasta i Sano przez Marka Kwaśnickiego
2005 – eliminacje do Mistrzostw Świata Karaoke i turniej wspinaczkowy
2006 – uroczysta msza z okazji XV-lecia pielgrzymki Jana Pawła II do Koszalina
2006 – Galeria Emka zyskuje nowego właściciela – brytyjski fundusz inwestycyjny LCP Properties
2007 – 5. urodziny Galerii Emka
2009 – letnie kino samochodowe Galerii Emka
2012 – huczne 10 urodziny Galerii Emka
Maj 2016 – początek wielkiej metamorfozy Emki
Grudzień 2016 – otwarcie salonu H&M i nowego wejścia do Galerii Emka
20 maja 2017 – huczne otwarcie po metamorfozie
Czerwiec 2017 – Wielka Loteria Urodzinowa „Jestem Piętnastką”