To nie jest samochód dla kogoś, kto ma prawo jazdy od roku czy dwóch. Wystarczy parę chwil za kierownicą, żeby przekonać się, że to „zabawka” dla kierowców dojrzałych, z żyłką sportową.

Octavia RS 230 to najszybsza seryjna Škoda wszech czasów. Dzięki dwulitrowemu silnikowi 2.0 TSI rozwija moc 230 KM i maksymalną prędkość 250 km/h. Nam przypadło w udziale przetestować egzemplarz z automatyczną przekładnią DSG z koszalińskiego salonu firmy Krotoski – Cichy. Okazji do rozwinięcia maksymalnej deklarowanej prędkości nie mieliśmy, ale w bezpiecznych warunkach pasa startowego na lotnisku doświadczyliśmy, czym jest jazda z prędkością 220 km/h. A trzeba dodać, że pod stopą został nam jeszcze spory zapas…

 

Cenne udoskonalenia

Nowa Octavia RS 230 jest pierwszą Škodą wyposażoną w elektronicznie regulowaną blokadę mechanizmu różnicowego przedniej osi (funkcja VAQ), czyli rozwiązanie pierwotnie opracowane dla sportu motoryzacyjnego. W razie potrzeby, 100 procent mocy Octavii RS 230 może być przekazane na jedno przednie koło, dzięki czemu uzyskuje się możliwość szczególnie dynamicznego pokonywania zakrętów. Ale do pełnego opanowania tej możliwości potrzeba trochę czasu…

Zanim kierowca nauczy się wykorzystywać możliwości systemu VAQ, na pewno doceni elektromechaniczny progresywny układ kierowniczy, który zapewnia optymalne prowadzenie i zwrotność na zakrętach, dostosowując się do prędkości, z jaką jedzie samochód.

_Skoda octavia rs, ., adobe rgb, marcin betlinski (10)

Tryb Performance

Funkcja ta pozwala kierowcy modyfikować właściwości jezdne auta i dostosować je do typu drogi za naciśnięciem jednego przycisku. Do wyboru są cztery profile jazdy: normalny, sportowy, ekonomiczny i indywidualny. Odpowiednio do wybranego profilu zmienia się cały szereg nastaw, na przykład w układzie sterowania pracą silnika i skrzynią biegów DSG, wspomagania kierownicy, aktywnym tempomacie ACC, sterowaniu pracą reflektorów ksenonowych i klimatyzacją Climatronic.

_Skoda octavia rs, ., adobe rgb, marcin betlinski (20)

Uroda podkreślona na czerwono

Škody do liderów w zakresie samochodowego designu raczej się nie zalicza, bo tak jak inne auta z kręgu VW pod tym względem ustępuje Francuzom i Włochom, co kompensuje z naddatkiem wygodą i praktycznością. Jednak w przypadku tego modelu trudno się czepiać strony wizualnej – zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz. Dużo drobiazgów sygnalizuje sportowy charakter samochodu. Przy obszyciu wygodnej kierownicy pojawia się czerwona nitka, podobnie przy dźwigni zmiany biegów, przy zagłówkach. Patrząc na koła z nietypowymi felgami od razu dostrzeżemy czerwone elementy hamulców stosowanych w wozach ze sznytem sportowym. Cienka linia płaskiego czerwonego światełka z tyłu auta również nie jest przypadkiem.

Na wrażenie smukłości wpływa z pewnością minimalne obniżenie zawieszenia samochodu. Zmiana jest niewielka, ale daje odczuwalny efekt.

_Skoda octavia rs, ., adobe rgb, marcin betlinski (9)

Sportowa, choć nadal rodzinna

Ale to wciąż wygodne, rodzinne kombi. To – jak w typowej Octavii – bagażnik o pojemności 610 litrów i wygodne wsiadanie. Do tego wystarczająco dużo powierzchni, by także pasażerowie na tylnej kanapie podczas podróży mieli odczucie komfortu.

Różnicę odczuwa się jednak na stacji benzynowej. Frajda bardzo dynamicznej jazdy musi kosztować. Zawartość 50-litrowego zbiornika paliwa ulatnia się szybko, co siłą rzeczy skutkuje większymi niż standardowe wydatkami.
No i ten koszt wyjściowy… Nabywca Škody Octavii RS 230 musi się liczyć z tym, że za to naprawdę bardzo wdzięczne w prowadzeniu, wygodne i ogólnie sympatyczne auto zapłaci (zależnie od wersji doposażenia) kilkadziesiąt procent więcej niż za „Octavkę” typową.

 

 

Dane techniczne Skoda Octavia RS 230

Silnik-typ/cylindry/zawory: benzynowy/R4/16
Pojemność: 1984
Moc maksymalna: 230 KM
Moment obrotowy: 350 Nm
Pojemność bagażnika: 610-1740 l
Zbiornik paliwa: 50 l
Wymiary (dł./szer./wys.): 4685/1820/1450 mm
Przysp. 0-100 km/h: 7,0 s
Skrzynia/napęd aut. 6
Prędkość maksymalna: 250 km/h
Średnie spalanie fabryczne: 6,5 l/100 km

 

_Skoda octavia rs, ., adobe rgb, marcin betlinski (16)