W styczniu 2016 roku Centrum Kultury 105 w Koszalinie będzie świętować 40-lecie istnienia. Dzisiaj CK 105 współorganizuje lub organizuje 300 imprez rocznie. Istotnym elementem jego działalności jest kino Kryterium, które ma bogatą ofertę cykli tematycznych, utrzymuje status jednego z najnowocześniejszych na Pomorzu i jednego z najlepiej prosperujących kin samorządowych w kraju oraz co rok gości uczestników Koszalińskiego Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film”.

 

Centrum Kultury 105 jest samorządową placówką, która zajmuje się wszystkimi dziedzinami kultury, występuje w  roli wydawcy, producenta filmowego i wynajmuje obiekty innych organizatorom. – Większość wydarzeń przygotowujemy samodzielnie – wyjaśnia Paweł Strojek, dyrektor CK 105. – Centrum jest instytucją nowoczesną, która może trochę zatraciła elementy historyczne swego działania, ale trzeba iść z duchem czasu. Istnieją jeszcze w Polsce ośrodki, w których funkcjonują jedynie zespoły ludowe. Poszliśmy w innym kierunku. Zespoły – tak, ale również na przykład multimedia.

 

„BAŁTYK”, „ASTRA”, „TOP TOYS”

CK 105 – jeszcze jako Miejski ośrodek Kultury (MoK) – powstało 16 stycznia 1976 roku decyzją ówczesnego prezydenta Koszalina, Bernarda Kokowskiego. W latach 70., i 80. ubiegłego stulecia MOK zasłynął w kraju zespołami tworzonymi przez utalentowanych artystów, kierowanymi przez zdolnych instruktorów profesjonalnych. Z tamtego okresu pochodzą sukcesy Zespołu Pieśni i Tańca „Bałtyk” i Amatorskiego Zespołu estradowego „Koszalin”, Klubu Tańca Towarzyskiego „Astra” i Polskiego Teatru Pantomimy Blik oraz Zespołu Tańca Nowoczesnego „Top Toys”. MoK równolegle postawił na współ- lub organizację wydarzeń o zasięgu ogólnopolskim. W ten sposób odbyły się pierwsze edycje imprez, które przetrwały do dzisiaj: Koszalińskich Spotkań Filmowych „Młodzi i Film”, Światowego Festiwalu Chórów Polonijnych, Festiwalu organowego, Generacji, czyli przeglądu kapel rockowych.

 

Composite ImresariatFinal

REMONT, WŁAŚCIWIE ODBUDOWA

Mimo przyznania siedziby przy ulicy Mickiewicza, MOK przez lata zmagał się z  problemami lokalowymi. Sytuację zmieniła transformacja. W  1992 roku władze wojewódzkie przekazały miastu budynek po zlikwidowanym Wojewódzkim Domu Kultury. Władze Koszalina do obiektu wprowadziły MOK. Jednak budynek wymagał remontu. Decyzja o rozpoczęciu prac zapadła w 1993 roku.

Remont okazał się jednak trudniejszy niż ktokolwiek mógłby przypuszczać. Tylna ściana kina groziła katastrofą budowlaną. Stan techniczny obiektu był poniżej norm budowlanych. W grę wchodził nie remont, lecz odbudowa gmachu i restauracja fasady, wraz ze sztukaterią, od ulicy Zwycięstwa.

Zanim powstały nowe ściany, budynek został praktycznie rozebrany do fundamentów. Mimo tak dużego zaawansowania prac, MOK częściowo funkcjonował normalnie.

 

UNOWOCZEŚNIENIE OFERTY

Budynek został rozbudowany o pomieszczenia administracyjne i nowe, zlokalizowane od strony parku, które zajęła Filharmonia Koszalińska przez lata dzieląca gmach z MoK. Sala widowiskowo-kinowa przeszła gruntowny remont, kino doczekało się nowoczesnego wyposażenia. W 2000 roku, uroczyste otwarcie nowej sali widowiskowej, a co za tym idzie – kina Kryterium, odnotował nawet telewizyjny „Teleexpres”. Po uruchomieniu obiektu od początku lat dwutysięcznych datuje się najbardziej dynamiczny rozwój MoK. W 2007 roku placówka zmieniła nazwę na Centrum Kultury 105 (od adresu: ulica Zwycięstwa 105).

W połowie lat dwutysięcznych Centrum Kultury 105 sprofesjonalizowało ofertę kulturalną, dodając do niej nowe elementy. Zmieniała się formuła imprez cyklicznych, np. festiwalu „Młodzi i Film”, który w latach 2005-2010 tak skutecznie walczył o miejsce na filmowej mapie Polski, że dzisiaj jest jednym z najważniejszych polskich festiwali filmowych.

Dział Księgowości

CK 105 TĘTNI ŻYCIEM

Dzisiaj CK 105 również słynie z amatorskich zespołów i sekcji artystycznych. Jest ich ponad 30. Wśród koszalinian cieszą się dużą popularnością. Świadczy o tym nie tylko rosnąca liczba uczestników zajęć (ponad 500), ale także wciąż zgłaszane przez zainteresowanych propozycje tworzenia nowych grup.

– Musimy się zmieniać i unowocześniać ofertę programową – mówi Monika Modła, zastępca dyrektora CK 105. – Postanowiliśmy na przykład uruchomić zajęcia filcowania wełny czesankowej. Popołudniami i wieczorami ośrodek codziennie tętni życiem.

Ważną decyzją ostatnich lat była cyfryzacja Kryterium. Kino wyposażone jest w 425 miejsc, sprzęt akustyczny Dolby Digital Surround eX, projektor na taśmą 35-milimetrową i – dzięki wsparciu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej – cyfrowy sprzęt do projekcji, również w formacie 3D (trójwymiar).

 

TYSIĄCE WIDZÓW ROCZNIE

– Urządzenia, którymi Kryterium obecnie dysponuje odpowiadają najnowszym światowym standardom – uważa Paweł Strojek. – Zakup, dostawa i emisja odbywają się drogą elektroniczną, co obniża koszta funkcjonowania kina. Kryterium nie przynosi strat, co uchodzi za wyjątek wśród miast, w których obok kin miejskich działają multipleksy. – Tajemnicą sukcesu jest zróżnicowanie oferty filmowej, podzielenie jej na cykle tematyczne i przygotowywanie z uwzględnieniem zainteresowań poszczególnych grup widzów – mówi Monika Modła. – Wiele osób kupuje karnety DKF przed ogłoszeniem repertuaru. Nie brakuje ludzi, którzy chcą oglądać dobre kino, nasze wybory filmowe spotykają się z uznaniem widzów.

 

Dział Promocji i Marketingu

 

DYSKUSYJNY KLUB FILMOWY

Działający przy kinie Kryterium Koszaliński Dyskusyjny Klub Filmowy (DKF) jest jednym z najstarszych w Polsce; powstał w 1956 roku. Podczas pierwszej projekcji, widzowie obejrzeli „Światła wielkiego miasta” Charlie Chaplina. Tylko w 1957 roku, DKF zaprezentował 37 obrazów. W latach 1959-1960 liczba klubowiczów przekroczyła 400. W ciągu pierwszych 10 lat widzowie DKF obejrzeli 440 filmów.

Do końca lat 90. ubiegłego stulecia, DKF wydawał własny program miesięcznych projekcji. organizował przeglądy, konkursy, spotkania z krytykami, twórcami filmowymi, pokazy mody i koncerty muzyki filmowej. Trudne chwile przeżył w 1992 roku, gdy likwidacji uległ Wojewódzki Dom Kultury (WDK). Mimo obaw, DKF pozostał w murach dawnego WDK, od października 1992 roku – Miejskiego ośrodka Kultury (obecnie: CK 105).

Bez zakłóceń, z projekcjami wtorkowymi i przerwami wakacyjnymi, klub funkcjonuje do dzisiaj. W 2016 roku będzie świętował 60. rocznicę powstania. – W imponującym tempie wzrasta jego popularność – mówi Paweł Strojek, dyrektor CK 105. – Ceny biletów nie są wysokie, a repertuar pozostał premierowy. Pokazujemy filmy polskie, oscarowe, kontrowersyjne lub niedostrzeżone przez dystrybutorów, krytyków. Kilka projekcji w roku przyciąga po ponad czterystu widzów.

 

CYKLE TEMATYCZNE

Dyskusyjny Klub Filmowy (DKF) – cykl filmów niekomercyjnych, prezentujący kino ambitne, niszowe, z pogranicza eksperymentu. Seanse w ramach DKF odbywają się we wtorki, o godz. 18 (przerwa wakacyjna: lipiec-wrzesień).

Kryterium Movie – seanse filmowe organizowane raz w miesiącu. W tym cyklu prezentowane są filmy, które nie zmieściły się w DKF, a – z różnych powodów – zasługują na uwagę.

Szminka Movie – seanse odbywające się raz w miesiącu. Repertuar przygotowany specjalnie dla kobiet i o kobietach.

Kino Małego Widza – cykl filmowy dla dzieci, projekcje odbywają się w soboty, o godz. 12. Każdy seans połączony jest z dodatkową atrakcją (zumba, zajęcia plastyczne, zestaw barowy małego widza, spotkania z Misiem Policjantem).

National Theatre – retransmisje sztuk teatralnych, oper, baletów i teatrów z całego świata na ekranie kinowym.

Koszalińska Akademia Filmowa – to przedsięwzięcie skierowane do uczniów gimnazjów i liceów. Przybliża historię kinematografii, genezę gatunków filmowych, wpływu kolejnych odkryć technicznych na rozwój kina. Celem cyklu jest edukacja filmowa od podstaw, utrzymana na wysokim poziomie, gwarantowanym zarówno przez wykładowców, jak i starannie dobrany merytorycznie program spotkań. Zajęcia odbywają się raz w miesiącu.

 

Composite Organizacyjny Final_01

 

Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych „Młodzi i Film”

Kryterium jest nierozłącznie związane z „Młodzi i Film”. W kinie odbywają się gale, pokazy, spotkania festiwalowe. Pomysł na festiwal młodego kina pojawił się na początku lat 70. ubiegłego stulecia. Nowatorska formuła festiwalu, o charakterze seminaryjnym, zyskała sympatyków wśród filmowców, krytyków. KSF nie były festiwalem gwiazd, lecz premier, debiutów i utalentowanych debiutantów. Werdykty jury do dzisiaj zadziwiają trafnością. W Koszalinie nagrodzono filmy debiutujących: Agnieszki Holland, Krzysztofa Kieślowskiego, Krzysztofa Zanussiego, Piotra Szulkina, Feliksa Falka, Filipa Bajona, Janusza Kondratiuka, Antoniego Krauzego. Po latach, Grand Prix „Wielki Jantar” dla „ostatniego dzwonka” Magdaleny Łazarkiewicz, był ostatnią nagrodą dawnych KSF. W burzliwym 1989 roku, na fali transformacji, festiwal przestał istnieć. Feniks powstał z popiołów dokładnie dziesięć lat później. W 1999 roku, z inicjatywy prywatnej Bałtyckiej Wyższej Szkoły Filmowej, KSF z powodzeniem powróciły na afisz. Rok później imprezę przejął Miejski ośrodek Kultury (obecnie: Centrum Kultury 105) i samorząd Koszalina. od tamtej pory odbyło się 16. edycji festiwalu, który przeszedł kilka zmian, włącznie ze zmianą nazwy – na Koszaliński Festiwal Debiutów Filmowych „Młodzi i Film”. Jego współorganizatorem jest Stowarzyszenie Filmowców Polskich.

 

SEKCJE I ZESPOŁY CK 105: balet dla dzieci; rytmika; zajęcia plastyczne dla dzieci; zajęcia malarskie dla dorosłych; taniec nowoczesny dla dzieci młodszych i dla dzieci starszych; „Zumba kids”; zumba dla dorosłych; „Wysepka przedszkolaka” – angielski dla dzieci; angielski dla dorosłych; tworzenie biżuterii; Mini Studio Poezji i Piosenki; rękodzieło dla dzieci i młodzieży; nauka gry na pianinie i na gitarze; Teatr 105; Teatr Seniora Zwierciadło; Teatr Rodzinny; Koszaliński Korpus Perkusyjny; Zespół Tańca Ludowego „Bałtyk”; Zespół Taneczny Szyk; Zespół Wokalny Forte; zespoły rockowe; Studium Wokalne; zajęcia ruchowe dla osób z niepełnosprawnością; zajęcia taneczne dla pań 50+; Studio Artystyczne im. Ziembińskich; Chór Canzona; Chór Frontowe Drogi; Chór Koszalin Canta; orkiestra Akordeonowa Akord, Zespół Recytatorski Proscenium.